Top

هر آنچه باید در مورد نوروفیدبک بدانید

آیا تا به حال به این موضوع دقت کرده‌اید که چرا اکثر باشگاه های ورزشی در سرتاسر دیوارشان آینه های بزرگ طراحی کرده اند؟

قطعا میدانید که حرکات ورزشی اگر به درستی انجام نشوند نه تنها تغییر مثبتی حاصل نمیشود بلکه باعث آسیب نیز میشود که گاها برخی از این آسیب ها جبران ناپذیر است و اثراتش همیشه به جا می ماند.

در ورزش هایی نظیر بدنسازی علاوه بر برنامه مناسب و مربی خوب، تمرکز در اجرای صحیح حرکات اهمیت ویژه ای دارد، برای همین باشگاه ها بر روی دیوارشان آینه های بزرگ کار کرده اند تا ورزشکار دائما حالت های بدنی خود را در انجام حرکات چک کند و در واقع با تصویری که در آینه از خود میبیند بدون حضور دائمی مربی حرکات اشتباه را به تنهایی و با کمک آینه اصلاح نماید.

نوروفیدبک نیز دقیقا عملکردی شبیه به ورزش و آینه دارد، این‌ نوع درمان به شما کمک می کند امواج مغزی خود را به طور طبیعی (بدون دارو) تنظیم کنید. در طول جلسات، مغز شما "یاد می گیرد" که چگونه امواج غیرعادی را به محدوده طبیعی برساند. در جلسه درمان شما فیلم تماشا می کنید در حالی که درمانگر امواج مغز شما را دائما بررسی و به شما در تنظیم امواج کمک می کند.


1. میزان اثربخشی نوروفیدبک چقدر است؟

اثربخشی نوروفیدبک در اختلالات و افراد مختلف متفاوت است. عواملی نظیر سن، شدت مشکل و زمان شروع اختلال، همکاری مراجع در دوران درمان در تعیین اثربخشی درمان موثرند. باتوجه به تحقیقات و گزارشات بالینی بیشترین اثربخشی مربوط به ADHD است و پس از آن، در کاهش اضطراب و افسردگی و مشکلات خواب اثربخشی قابل توجهی مشاهده شده است.


2. فواید نوروفیدبک چیست؟

این درمان فواید بسیاری دارد که در اینجا به پنج مزیت اصلی و مهم آن اشاره میکنیم:

علائم اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد.

توجه و تمرکز را بهبود می بخشد.

کیفیت خواب را افزایش می دهد.

به کاهش سردردهای تنشی کمک می کند.

باعث کاهش شدت تیک های عصبی میشود.


3. آیا نوروفیدبک درمانی خطرناک و مضر است؟

در حالی که نوروفیدبک به طور کلی به عنوان یکی از ایمن ترین مداخلات درمانی برای بهبود انعطاف پذیری امواج مغزی شناخته می شود، برخی افراد عوارض جانبی شامل خستگی و سردرد را گزارش می دهند. که این علائم ناشی از تلاش مراجع در طول جلسات درمان است که باعث خستگی و سردرد میشود و میتوان به عنوان نکته مثبت به آن نگریست. لازم به ذکر است شیوع این علائم بسیار کم و انگشت شمار است.


4. عوارض جانبی نوروفیدبک چیست؟

همانطور که پیش تر ذکر شد، این درمان یکی از ایمن ترین درمان های تکنولوژیک روز دنیاست و تنها عوارض جانبی آن موارد زیر می باشد:

سردرد و سرگیجه

انرژی کم یا خستگی


5. جلسات نوروفیدبک چگونه است و چه اتفاقی در جلسات می افتد؟

در طول یک جلسه نوروفیدبک، شما به راحتی روی یک صندلی مینشینید و الکترودها توسط درمانگر به بر روی پوست سر گذاشته میشود و شما شروع به تماشای فیلم میکنید و در عین حال یاد میگیرید که چگونه امواج خود را در سطح بهینه نگه دارید. این حسگرها فقط سیگنال های الکتریکی تولید شده توسط مغز شما را دریافت و آنها را به کامپیوتر منتقل می کنند، آنها هیچ نوع سیگنالی را به مغز شما منتقل نمی کنند.


6. چند بار در هفته باید نوروفیدبک انجام داد؟

به طور متوسط 30 تا 40 جلسه نوروفیدبک مورد نیاز است، که البته با توجه به شرایط افراد میتواند کمتر یا بیشتر باشد. برای بهترین اثر توصیه می کنیم حداقل دو تا سه جلسه در هفته برنامه ریزی کنید. معمولاً در طی 10-20 جلسه تاثیرات مشهود خواهد بود. نوروفیدبک نوعی تمرین است و مانند همه تمرینات باید به طور مداوم تکرار شود تا موثر باشد. توصیه می کنیم هر زمان که این امکان وجود داشته باشد تا جلسات سه بار در هفته انجام شود، درمان را شروع کنید.


7. زمان هر جلسه نوروفیدبک چقدر است؟

هر جلسه بین 45 تا 60 دقیقه زمان می برد. دوره آموزشی واقعی حداکثر ۴۵ دقیقه طول می کشد. برای قرار دادن و تنظیم سنسورها این زمان میتواند تا یک ساعت متغیر باشد.


8. تاثیرات نوروفیدبک تا چه زمانی باقی می ماند؟

محققان روش های درمان ADHD را در کودکان مقایسه کردند و دریافتند که نوروفیدبک، یک تکنیک بدون دارو، اثرات طولانی مدت دارد که در افراد متفاوت شاهد ماندگاری درمان متفاوت هستیم. پس از تکمیل دوره درمان، افراد توسط متخصص تا مدت های طولانی زیرنظر خواهند بود تا در صورت کاهش اثر درمان و یا فراموشی آنچه که مغز آموزش دیده است، چند جلسه به عنوان یادآوری و تثبیت اثرات برای مراجع برگزار شود.

نقطه قوت نوروفیدبک در مقایسه با دارو درمانی این است که تاثیراتش پایدارتر است در عین حال عوارض داروهای شیمیایی را ندارد.


9. دارو روانی یا نوروفیدبک؟

اگر از شما سوال شود که برای کاهش وزن دو راه دارید، ورزش کنید یا از داروهای شیمیایی لاغری استفاده کنید، کدام گزینه را انتخاب میکنید؟

اگر جز آن دسته افراد باشید که دارو را با تمام عوارض جانبی آن انتخاب میکنید و ورزش را با تمام نقاط مثبت آن نادیده میگیرید، پیشنهادمان به شما برای مشکلات روانشناسی تان دارودرمانی است و توصیه به شروع درمان نوروفیدبک نمیکنیم.

امیدواریم در این مسیر تیم ما همراه و راهنمای خوبی برای شما باشد.


برای تعیین وقت نوروفیدبک با ما در تماس باشید : 09196510590

تهیه شده در دپارتمان نوروساینس کانون روانشناسی نوجوان آترینا

نویسنده : آرزو جباری

Top