Top

زندگی پس از نوروفیدبک

پسرم به طرز معجزه آسایی تغییر کرده است. او دیروز به من گفت که معلمش از اینکه چقدر سریع و چقدر خوب اطلاعات را حفظ می کند به او افتخار می کند. این برای او موفقیت بزرگی است. او در تمام زندگی خود همیشه با درس خواندن مشکل داشت! هیچوقت به صورت مداوم و متمرکز تکالیفش را انجام نمیداد و به همین دلیل رابطه من و همسرم با وی دچار تنش های فراوانی بود. و این مسئله باعث شده بود تا از هم فاصله بگیریم. اما اخیرا متوجه شدم که او لغات را بسیار سریعتر حفظ می کند. راحت تر و با آرامش بیشتری تکالیف مدرسه اش را انجام می دهد. نمراتش تغییر قابل توجهی کرده است و به نظر می رسد خوشحال تر از آن چیزی است که من او را در مدت طولانی دیده ام!!! خیلی ممنونم!!!!" 

گزارش یکی از والدین پس از دو ماه درمان نوروفیدبک

درمان نوروفیدبک به تقویت تجربه یادگیری دانش آموزان در هر سطحی از تحصیل کمک می کند. روش های موثر زیادی در درمان نوروفیدبک وجود دارد که ظرفیت یادگیری را افزایش می دهد و اعتماد به نفس دانش آموزان را در کلاس درس یا محیط خانه افزایش می دهد.

به نظر شما نوروفیدبک چگونه می تواند چنین تاثیری داشته باشد؟ در اینجا اشاره ای مختصر و مفید به برخی از اهداف اصلی نوروفیدبک خواهیم داشت. 


- توجه

برای اینکه بچه ها از نظر تحصیلی پیشرفت کنند، باید با اطلاعات ارائه شده در کلاس ها، مطالعه ها یا سخنرانی ها درگیر شوند و از آنها استفاده کنند. حیاتی ترین مهارت برای دستیابی به این مسئله، دامنه توجه آنهاست. اگر ذهن ما جای دیگری است چگونه می توانیم اطلاعات را دریافت کنیم؟ بسیاری از کودکان و بزرگسالان با بزرگترین مانع یادگیری یعنی حواسپرتی و افکار پریشان دست و پنجه نرم می کنند، در نتیجه غلبه بر این مانع یادگیری برای دستیابی به موفقیت مهم است.

آموزش نوروفیدبک می تواند به بهبود تمرکز و ایجاد انعطاف پذیری مغز کمک کند. این بدان معناست که کودک شما ممکن است توجه خود را برای مدت زمان طولانی تری حفظ کند و به خود اجازه دهد اطلاعات را به طور موثرتری جذب کند. به زودی متوجه خواهید شد که فرزندتان به جای تمرکز بر آنچه در خارج از پنجره کلاس اتفاق می افتد یا اینکه چه میان وعده ای را دوست دارند بخورد و یا در زنگ تفریح با همکلاسی هایشان چه بازی هایی بکند می تواند در کلاس بنشیند و از این تجربه لذت ببرد، درمان نوروفیدبک معمولاً منجر به بهبود عملکرد تحصیلی می شود.


- بهبود خواب

کیفیت و کمیت خواب یکی از عوامل تعیین کننده در میزان حضور کودک در کلاس درس در روز بعد است. متأسفانه، زندگی پرمشغله ما به گونه ای است که خواب همیشه در اولویت نیست. خواب ناکافی عملکرد شناختی را مختل می کند و منجر به از دست دادن تمرکز می شود و اجازه می دهد عوامل حواس پرتی بر ما غلبه کنند. مغز ما به زمان کافی برای استراحت نیاز دارد، در غیر این صورت سعی می‌کند در طول روز آن را با خیال‌پردازی یا توقف تمرکز جبران کند.

از آنجایی که آموزش نوروفیدبک به عادات و مدیریت خواب کمک می کند، احتمالاً فرزند شما در طول روز و در کلاس درس احساس آرامش و شادابی بیشتری خواهد کرد. مراجعان ما گزارش می‌دهند که راحت‌تر به خواب می‌روند و در طول شب کمتر از خواب بیدار می‌شوند که این نشان‌دهنده بهبود کلی کیفیت خواب است. همچنین می‌توانید با ورزش منظم و محدود کردن زمان استفاده از موبایل به روند بهبود خواب فرزندتان کمک کنید.


- تمرکز

دانش‌آموزان باید با مجموعه‌ای از حواس‌پرتی‌ها در داخل و خارج کلاس مبارزه کنند که می‌تواند توانایی‌های یادگیری آنها را مختل کند. در حالی که نکات ساده ای مانند حذف تلفن و مطالعه در کتابخانه ممکن است کمک کننده باشد، اما حواس پرتی بزرگتر اغلب درونی است. ذهن ما قادر است انواع حواس‌پرتی‌ها را در حالی که سعی می‌کنیم روی چیز مهمی تمرکز کنیم ایجاد و یا دریافت کند.

خوشبختانه، درمان نوروفیدبک به عنوان تمرینی برای مغز برای بهبود انعطاف‌پذیری عمل می‌کند که به نوبه خود منجر به بهبود هوشیاری ذهنی می‌شود، تمرکز و مدیریت وقفه‌های استرس‌زا را بسیار آسان‌تر می‌کند. این می تواند به شما یا فرزندتان کمک کند تا اطلاعات را به طور مؤثرتری جذب کنید، تحت شرایط استرس زا بهتر تمرکز کنید و در ارزیابی تحصیلی و یا شغلی عملکرد بهتری داشته باشید.


- کاهش اضطراب و افزایش خوشحالی

مزایای زیادی در درمان نوروفیدبک وجود دارد که می تواند به فرزند شما کمک کند تا در جریان یادگیری خود احساس خوشحالی و آرامش کند. در حالی که در سایر روش های درمانی برای بهبود عملکرد تحصیلی، ممکن است به کودک احساس رقابت و امتحان دست دهد یا به دلیل شکست  و یا عدم موفقیت تنبیه شوند، نوروفیدبک تجربه ای بی دردسر و آرام است. کودکان تشویق می شوند که در طول آموزش خود آرام باشند. آنها می توانند در طول جلسه لذت بخش خود بازی کنند. آموزش با ترویج آرامش و کمک به مدیریت اضطراب و استرس به سلامت کلی کمک می کند.

همچنین احتمالاً متوجه خواهید شد که بهبود عملکرد تحصیلی به کودکان حس اعتماد به نفس القا می کند و آنها را از نگرانی های عملکرد تحصیلی رها می کند. عقب افتادن از همسالان خود در مدرسه می تواند ضربه عاطفی بزرگی برای دانش آموزان باشد. با کمک به آنها برای دستیابی به پتانسیل خود، کودکان ممکن است از تجربه آموزشی خود بیشتر لذت ببرند و زندگی روزانه شادتری داشته باشند. با آرام‌تر شدن و شاداب‌تر شدن پس از درمان، سلامتی و تجربه آموزشی کودک شما می‌تواند شکوفا شود.

اغلب برنامه های آموزشی و درمانی برای بهبود عملکرد تحصیلی بسیار کسل کننده، سخت و تکراری طراحی شده اند. این موضوع ممکن است خسته کننده و بیهوده به نظر برسد و فرزند شما را از اهداف تحصیلی خود دور کند. برعکس، درمان نوروفیدبک لذت‌بخش، بدون دردسر، بدون خطر و غیرتهاجمی است تا توانایی‌های یادگیری شما یا فرزندتان را تقویت کند. می توان از آن به عنوان ابزاری برای مدیریت استرس و خودشکوفایی جهت رسیدن به حداکثر توانایی افراد استفاده کرد.

کانون نوجوان آترینا در مورد هر گونه چالش آموزشی که ممکن است با آن روبرو باشید در کنار شما  و فرزندتان خواهد بود و در این مسیر پر فراز و نشیب شما را تنها نخواهد گذاشت.

برای تعیین وقت ویزیت جهت نوروفیدبک با ما در تماس باشین : 22684075 و 09196510590

نویسنده : آرزو جباری - کارشناس نوروفیدبک
تهیه شده در دپارتمان نوروساینس کانون روانشناسی نوجوان آترینا

Top