Top

تکنیک های مدیریت خشم در نوجوانان

عصبانیت همیشه هم بد نیست، اگراز آن کاربردی استفاده شود، می تواند به ما کمک کند تا اهداف خود را دنبال کنیم و با وجود محدودیت ها، به سمت داشتن زندگی شادتر وسالم تر هدایت شویم. زمانی که عصبانیت نادرست یا خارج از کنترل باشد، می تواند روابط و حتی زندگی ما را از بین ببرد. در نوجوانان، عصبانیت شدید می تواند به مرور زمان منجر به بیماری های مزمن روانی و جسمی شود. بسیار مهم است که نوجوانان ارتباط بین نحوه تفکر، احساس و عمل خود را درک کنند.

 مدیریت خشم برای نوجوانان

خشم در کودکان و نوجوانان یک احساس ناراحت کننده است که در صورتی که درمان نشود، ممکن است آسیب های طولانی مدتی به همراه داشته باشد. بااینکه تشخیص به موقع بسیار مهم است، اما ممکن است علت یا عوامل ایجاد عصبانیت، ناشناخته باشند و والدین بهترین روش کمک به فرزندشان را ندانند.عدم شناخت، درک و رفع این خشم می تواند سبب مشکلات مزمن سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی شود.

خشم نوجوان

نوجوانان خشم خود را بیشتر در بزرگسالی نشان می دهند و اغلب از مهارت های زبانی و حرکتی خود استفاده می کنند.

این رفتار می تواند افراطی باشد و به طور ذاتی شامل «درگیر شدن در کارهایی مثل: مصرف مواد، رفتار نادرست، تجاوز، تهدیدهای کلامی و رفتار جنسی» است.

برای کمک به نوجوان، سرپرست، والدین، معلم یا درمانگر باید بفهمند که چه چیزی باعث خشم او می شود - چه طبیعی باشد چه خارج از کنترل - و چگونه راه حل های مقابله کردن را برای جلوگیری و آرام کردن یک دوره عصبانیت آموزش دهند. ترکیب شیمیایی مغز نوجوانان در حال تغییر دائمی است، تحقیقات نشان می دهد رفتار عصبانی باعث کمبود انتقال دهنده های عصبی می شود.

از آنجایی که محرک های ذاتی زیادی برای نوجوانان وجود دارد، مهم است که مشاهده کنیم آیا عصبانیت او، در یک زمان خاص رخ می دهد، مانند:

بعد از مدرسه

وقتی گرسنه یا خسته است

وقتی درحال تغییر عادتهایش است

پس از مشاهده انواع خاصی از برنامه های تلویزیونی، فیلم ها یا محتوای آنلاین



رفتارهای خشونت آمیزدر نوجوانان

نوجوانان  به طور قابل توجهی مستقل تر از کودکان هستند و خشم خود را شبیه به بزرگسالان ابراز می کنند.این رفتار می تواند تحریک پذیر، غیرقابل کنترل و پرخطر باشد و شامل کارهای مختلف ناسالم یا غیر مفید باشد، مانند :

رفتار بی ادبانه و بی احترامی به بزرگسالان،

درگیری  با دانش آموزان دیگر،

پرخاشگری، از دست دادن اخلاق معمول خود، و به شدت کینه ای بودن در آن چیزی که می گویند،

رفتاری که انگیزه ی انتقام را نشان دهد،

 مصرف مواد،

کاهش استانداردهای دانشگاهی؛ یعنی از میانگین سنی خود عقب می مانند،

این رفتارها نه تنها برای خانواده و دوستان نزدیک ناامید کننده است، بلکه خشم خارج از کنترل که عادی نباشد، می تواند نشان دهنده مسائل عاطفی جدی و عمیق باشد.

جودی دایردر کتاب مدیریت خشم خود می گوید که شکستن چرخه خشم بسیار مهم است.

هر پاسخ خشونت امیز با یک اتفاق محرک شروع می شود که این محرک ممکن است اعمال، اتفاق یا حتی خاطره شخص دیگری باشد.

سپس چندین افکار غیرمنطقی شروع به شکل گیری می کنند و به دنبال آن یک سری احساسات منفی ایجاد می شود.

اگر هیچ اتفاقی برای شکستن این روند رخ ندهد، علائم فیزیکی مانند لرزش، عرق کردن یا حتی احساس بیماری ظاهر می‌شوند. سپس، در نهایت، به طور بالقوه خارج از کنترل، ممکن است رفتارهای عصبانی، پرخاشگرانه یا مخرب شروع شود. به نظر می آید این یک فرآیند پیچیده با چندین مرحله باشد، اما می تواند به سرعت در افراد جوان یا افرادی که خودکنترلی محدودی دارند، از یک محرک به فوران شدن تبدیل شود.


مدیریت خشم نوجوانان

خوشبختانه، راه‌های زیادی وجود دارد که نوجوانان می‌توانند یاد بگیرند که با خمشگین شدن مبارزه کنند یا درجه خشم خود را کاهش دهند، از جمله :

ایجاد ارتباطات سالم با والدین یا سرپرست،

بهبود مهارت های اجتماعی،

داشتن خواب کافی در هر سنی ضروری است. عادات بد خواب به طور قابل توجهی بر احساسات ما، نحوه کنترل آنها و سلامت روانی کلی ما تأثیر می گذارد. نوجوانان بین 13 تا 18 سال باید حدود 8.5 ساعت در شب بخوابند.

یادگیری مهارت های جدید در:

حل مسئله_یعنی ارائه بیش از یک راه حل برای یک مشکل.

مدیریت خشم – یعنی فکرکردن قبل از پیدا کردن راه های خلاقانه یا فیزیکی برای خشم.

خود بازنگری – یعنی درک و چارچوب بندی مجدد موقعیت ها برای ارزیابی بهتر اتفاقات و محیط.

آگاهی و تنظیم عاطفی – یعنی درک احساساتی که بر ما تأثیر می گذارد و توانایی مدیریت واکنش به آنها.

قاطعیت – یعنی تشخیص اینکه چه زمانی باید موقعیت را واگذار کرد و چه زمانی باید رسیدن به یک نتیجه دلخواه پافشاری کرد.

6مورد برای مدیریت خشم نوجوانان

شناخت تفاوت خشم عادی با عصبانیتی که خارج از کنترل است، می تواند هم برای والدین (معلمان، مراقبان و غیره) و هم برای نوجوانان مفید باشد.

موارد زیر که نشان می دهد عصبانیت در حال خارج شدن از کنترل است:

عصبانی شدن از هر چیزی که باعث استرس می شود،

 خشم بیش ازحد، به عنوان مثال، صحبت کردن در مورد انتقام گرفتن یا بازگرداندن شخص به دلیل اشتباهاتش

نگه داشتن کینه برای مدت طولانی یا عصبانی ماندن طولانی پس از گذشت یک اتفاق،

اتفاق های کوچکی مانند دیرکردن، باعث تشدید شدن و تبدیل شدن به منبع خشم شود.

به جای سرپوش گذاشتن بر فوران های خشم یا تسلیم شدن در برابر خواسته های نوجوان، والدین باید تشخیص دهند و درک کنند که چنین رفتاری نه عادی است و نه قابل قبول .

درعوض، والدین، معلمان و درمانگران متمرکز بر هیجان می‌توانند «به کودک کمک کنند تا درباره رفتار خود فکر کند و برای مقابله با خشم خود کمک کند و راهنمایی دهد».

کیت کالینز دانلی درکتاب گرسنگی گرملین خشم، رویکرد درمانی شناختی-رفتاری را برای مدیریت خشم در جوانان پیشنهاد می کند. او رهنمودهای خود را بر این فرض بنا می‌کند که نحوه تفسیر ما از تجربیات و موقعیت‌ها تأثیر عمیقی بر رفتارها و احساسات ما دارد.

یادداشت های زیر به بررسی نحوه تشخیص خشم، محرک های آن و نحوه دریافت رفتار جایگزین سالم تر برای مدیریت خشم می پردازند:

درک خشم من

خشم می تواند بدون اطلاع قبلی و بدون هشدار ظاهر شود. تشخیص زودهنگام احساس و نوع رفتاری که می تواند منجربه خشم شود، می تواند مفید باشد .

از نوجوان ها بپرسید:

هر چند وقت یکبار عصبانی می شوید؟

وقتی عصبانی هستید از نظر فیزیکی چه حسی دارید؟

وقتی احساس عصبانیت می کنید چگونه واکنش نشان می دهید یا رفتار می کنید؟

آیا می توانید به سه موقعیت فکر کنید که معمولاً شما را عصبانی می کند و می توانید از رفتارهای سالم تری استفاده کنید؟

تشخیص اینکه عصبانی شدن چه احساسی دارد و درک اینکه شما آپشن هایی در رابطه با چگونگی رفتارتان دارید، می تواند اولین قدم برای کنترل خشم شما باشد.

چه چیزی مرا عصبانی می کند

ما معمولاً معتقدیم که افراد یا رویدادهای دیگر ما را عصبانی می کنند، اما این افکار و باورهای ما هستند که عصبانیت ما را کنترل می کنند. ما می توانیم با تمرین، کنترل احساسات خود را در دست بگیریم.

از نوجوانان بخواهید فهرستی از آنچه آنها را عصبانی می کند تهیه کنند. سپس هر مورد را به تنهایی در نظر بگیرید.

به آنها کمک کنید بفهمند که تصمیم اینکه عصبانی شوند به عهده آنهاست. "این افکار و باورهای شما هستند که شما را عصبانی می کنند". خشم مربوط به واکنش شما به موقعیت است، نه خود موقعیت


افکار جایگزین

اغلب، افکار ما در مورد یک موقعیت یا چیزی که اتفاق افتاده است غیر منطقی و غیر واقعی است. چنین تفکری می تواند مفید نباشد و ما را احساساتی و حتی عصبانی کند.

از نوجوانان بخواهید به سه موقعیت بسیار خاص که باعث عصبانیت آنها شده است، فکر کنند.

از هر یک از آنها بخواهید در نظر بگیرند:

وقتی عصبانی شدی چطور به موقعیت فکر می کردی؟

حقایق در مورد موقعیت چیست؟

آیا افکار شما واقع بینانه و منطقی بود؟

افکار واقع بینانه و منطقی تر چگونه به نظر می رسند؟

طبقه بندی مجدد افکار غیرمنطقی می تواند احساسات و رفتارهای ایجاد شده را تغییر دهد.

یک دفتر یادداشت برای خشم خود داشته باشید.

وقتی کسی نیست که با او صحبت کند یا کمک بیشتری بخواهد، گرفتن افکار و احساسات و واکنش خود در مورد قسمت های عصبانیت می تواند ارزشمند باشد.

نوجوانان هفته ای یک بار دفتر یادداشت را مرور می کند. آنها در مورد چگونگی واکنش خود به موقعیت و عواقب آن فکر می کنند و فرصت هایی را برای استفاده از تکنیک ها در نظر می گیرند. 

تاثیر خشم من

عصبانی شدن می تواند برای همه افراد درگیر ناراحت کننده باشد. غالباً شخص عصبانی تأثیری را که بر دیگران می گذارد یا احساساتی که در آنها باقی می ماند را در نظر نمی گیرد.

جبران خشم من

"روابط صمیمانه تر، احساسات بیشتری را به همراه دارد" .وقتی از کسی بخاطر رفتار همراه با عصبانیت خود عذرخواهی میکنیم، به او این نشان می‌دهیم که او و رابطه برای ما مهم است.

آموزش عذرخواهی کردن به نوجوانان و جبران کردن اشتباهشان درس ارزشمند زندگی به آنها است.

جبران کردن به نوجوانان کمک می کند تا کارهایی را که انجام داده اند دوباره مرور کنند، از رفتار خود عذرخواهی کنند و اوضاع را بهبود بخشند.

موارد زیر را از نوجوان بپرسید:

وضعیت چطور بود؟

کی رو ناراحت کردی؟

چگونه ناراحت بودند؟ آنها چه احساسی داشتند؟

چگونه و چه زمانی می توانید عذرخواهی کنی؟

چطور تونستی جبران کنی؟

جبران کردن می تواند به شما کمک کند تا خود را ببخشید و به جلو بروید و از اشتباهات خود درس بگیرید.


پیام اصلی:

در حالی که خشم در یک موقعیت مناسب می تواند سودمند باشد، باید به "درجه مناسب، در زمان مناسب و برای هدف مناسب" باشد؛ در غیر این صورت، خشم نابجا یا نامتناسب می تواند برای فرد و اطرافیان مضر باشد.

در مدرسه، کودکان ممکن است پرخاش نشان دهند و رفتارهای پرخطر را انجام دهند، قوانین را زیر پا بگذارند، کلاس را رها کنند و درگیر شوخی‌های مضر شوند. به طور معمول، نوجوانان دارای مشکلات خشم چگونه مقابله کردن مناسب را یاد نگرفته اند یا مهارت های لازم برای مدیریت خشم به آنها آموزش داده نشده است.

بدون دستورالعمل‌های واضح یا مواردی برای کنترل خشم، نوجوانان نمی توانند تأثیر اعمالشان بر دیگران یا خودشان را درک کنند.

با این حال، کودکان و بزرگسالان جوان می‌توانند مهارت‌هایی را بیاموزند که به آن‌ها کمک می‌کند از محرک‌هایی که منجر به رفتارعصبانی می‌شود اجتناب کنند، به مدیریت فوران کردن خشم کمک کنند، و ابزاری برای بازگرداندن آرامش فراهم کنند .

نوجوانان می توانند ظرفیت درک و کنار آمدن با مسائلی که باعث خشم آنها می شود را بالا ببرند و مهارت های مدیریت خشم را بسیار بهتر از کودکان کوچکتر به دست آورند. همانطور که مهارت های زبانی رشد می کند، می توان به بزرگسالان آموزش داد تا احساسات خود را بهتر توضیح دهند، درمورد آنها فکرکنند و احساسات خود را تحلیل کنند.

یادگیری مهارت‌های خودکنترلی می‌تواند به کنترل انگیزه‌های خشم، «تلافی‌های آن‌ها، سطح ناامیدی، و حالت برانگیختگی خشم، و محدود کردن فوران های عاطفی آن‌ها» کمک کند.


برخی از گفتارها و منابع موجود در این مقاله را با نوجوانانی که مشکلات خشم را دارند، امتحان کنید. مهمتر از همه، اینها می توانند به جوانان کمک کنند تا احساسات خود را بشناسند و ابراز کنند و مهارت های لازم برای مدیریت خشم به جای تشدید احساسات خشم را بهبود بخشند.

تهیه شده در دپارتمان مطالعه و تحقیق کانون روانشناسی نوجوان آترینا

منبع :

https://positivepsychology.com/anger-management-for-teens/

با مرکز روانشناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075 در تماس باشید.

Top