Top

آیا سیگار الکترونیکی کم ضرر است ؟

ویپینگ بی خطر نیست. سیگارهای الکترونیکی نیکوتین (استخراج شده از تنباکو)، طعم دهنده ها و سایر مواد شیمیایی را گرم می کنند تا یک آئروسل ایجاد کنند که شما استنشاق می کنید. سیگارهای تنباکو معمولی حاوی 7000 ماده شیمیایی هستند که بسیاری از آنها سمی هستند.

دقیقاً در ویپ چیست؟

سیگارهای الکترونیکی، با نام مستعار JUULs و قلم‌های ویپ، از یک باتری برای گرم کردن مایع مخصوص به یک آئروسل استفاده می‌کنند که کاربران آن را استنشاق می‌کنند. این فقط بخار آب بی ضرر نیست. "آبمیوه الکترونیکی" که کارتریج ها را پر می کند معمولا حاوی نیکوتین (که از تنباکو استخراج می شود)، پروپیلن گلیکول، طعم دهنده ها و سایر مواد شیمیایی است.

چگونه ویپ (سیگار الکترونیکی) روی بدن شما تأثیر می گذارد؟

نیکوتین موجود در مایع الکترونیکی به سرعت از ریه ها به جریان خون می رود. این باعث می شود بدن شما آدرنالین ترشح کند، هورمونی که نبض، فشار خون و تعداد تنفس شما را افزایش می دهد. این می تواند در افزایش احتمال حمله قلبی شما نقش داشته باشد. همچنین ممکن است احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید و نیاز به سرفه داشته باشید.

ویپینگ چه تفاوتی با سیگار کشیدن دارد؟

تفاوت بین سیگار کشیدن و ویپینگ در این است که سیگار کشیدن نیکوتین را با سوزاندن تنباکو می‌رساند، که می‌تواند باعث بیماری‌های مرتبط با سیگار شود، و بخار کردن می‌تواند نیکوتین را با حرارت دادن یک مایع به روشی بسیار کمتر مضر، به بدن برساند.


ویپینگ چیست؟

ویپینگ استنشاق بخاری است که توسط یک سیگار الکترونیکی (سیگار الکترونیکی) یا سایر دستگاه های بخار ایجاد می شود.

ویپینگ چگونه کار می کند؟

سیگارهای الکترونیکی (یا «قلم‌های بخار») مایعی را حرارت می‌دهند تا تبدیل به بخار شود که استنشاق می‌شود. این مایع (مایع الکترونیکی یا "مایع ویپ") می تواند حاوی نیکوتین یا تقطیر ماری جوانا یا روغن باشد. سیگارهای الکترونیکی را می توان دوباره پر کرد یا با کارتریج های حاوی مایع الکترونیکی از قبل پر کرد. سیگارهای الکترونیکی از پیش پر شده (به نام "Puff Bars") برای یک بار استفاده طراحی شده اند. پس از گرفتن تعداد معینی "پوک"، کاربر دستگاه را دور می اندازد.

اثرات ویپینگ بر سلامتی چیست؟

- خطرات سلامتی ناشی از سیگار الکترونیکی عبارتند از:

- اعتیاد: سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین هستند، دارویی که بسیار اعتیادآور است. 

- اضطراب و افسردگی: نیکوتین اضطراب و افسردگی را تشدید می کند. همچنین بر حافظه، تمرکز، خودکنترلی و توجه تأثیر می گذارد، به ویژه در مغزهای در حال رشد ( تا پایان نوجوانی)

- سیگاری شدن: افرادی که از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند احتمال بیشتری دارد که سیگار معمولی (تنباکو) را شروع کنند و ممکن است در آینده به اعتیادهای دیگر مبتلا شوند.

- ناتوانی جنسی: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استنشاق سیگار الکترونیکی می‌تواند باعث اختلال عملکرد جنسی در مردان شود.

- مشکلات خواب

- قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سرطان زا

- برونشیت مزمن

- آسیب ریه که می تواند تهدید کننده زندگی باشد

ممکن است اثرات دیگری بر سلامتی افراد داشته باشد که هنوز ناشناخته است چراکه استفاده از ویپینگ مدت زیادی نیست رواج پیدا کرده ، بنابراین خطرات سلامتی آن همه شناخته شده نیستند.

منبع : https://kidshealth.org/en/teens/e-cigarettes.html


پنج واقعیت در خصوص سیگار الکترونیکی

1: استعمال دخانیات ضرر کمتری نسبت به سیگار کشیدن دارد، اما همچنان بی خطر نیست.

2: تحقیقات نشان می‌دهد که استعمال سیگار الکترونیکی برای قلب و ریه‌ها مضر است.

3: سیگارهای الکترونیکی به اندازه سیگارهای سنتی اعتیاد آور هستند.

4: سیگارهای الکترونیکی بهترین ابزار ترک سیگار نیستند.

5: نسل جدید نوجوانها گرفتار نیکوتین شده.

منبع : https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/5-truths-you-need-to-know-about-vaping

تهیه شده در دپارتمان مطالعه و تحقیق کانون روانشناسی نوجوان آترینا

با مرکز روانشناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075 در تماس باشید.

Top