Top

موانع گوش دادن

اولین مانعی که باعث می‌شود والدین به صحبت های نوجوانشون به درستی گوش ندهند و به خوبی شرایط او را درک نکنند این است که سعی دارند سریعا شرایط را درست کنند و نوجوان را از مشکلی که برایش پیش آمده رها کنند در حالی که نوجوان خودش باید مسائلش را حل کند.

مثلا نوجوان از رفتار معلمش ناراحت شده و می‌خواهد با شما درد و دل کند و از شما همدلی بگیرد اما شما سریعا شروع به راه حل دادن می‌کنید و می‌گویید که میام با معلمت صحبت میکنم. این اقدام اجازه نمی‌دهد درک درستی از شرایط نوجوان پیدا کنید.

مانع بعدی زمانی ایجاد می شود که والدین تلاش می‌کنند ثابت کنند احساسات و برداشت اونها از اتفاق افتاده شده، درست است. به عنوان مثال نوجوان با دوستش دعواش شده چون یک نفر جدید که نوجوانتون ازش خوشش نمیاد به جمعشون اضافه شده و بابت این موضوع ناراحت و عصبانیه.

اما در این شرایط مادر چون به نظرش این اتفاق موضوع مهمی نیست سعی داره به نوجوانش ثابت کنه که ناراحتیش بی مورده و این موضوع جای ناراحتی نداره و با این رفتارش به ارتباطش با نوجوان آسیب می‌زنه.

رفتار بعدی که به والدین اجازه گوش دادن و درک درست نوجوان رو نمیده دفاع متعصبانه اونها از دیدگاه خودشونه و اگر والدین این نکته را در نظر بگیرند که به تعداد آدم ها ادراک و دیدگاه های متفاوت از اتفاقات وجود داره، بهتر می‌توانند نوجوانشون رو درک کنند و تلاش کنند از زاویه دید نوجوانشون به موضوع نگاه کنند.

اما مورد بعدی قطع کردن صحبت نوجوان برای آموزش موارد اخلاقی است مثلا نوجوان از درس خوندن خسته شده و می‌خواهد غر بزند و توجه و همدلی از مادرش دریافت کند اما مادر هنوز حرف نوجوان تموم نشده شروع می‌کند به توضیح دادن در مورد اینکه چه قدر درس خوندن برای اینده مفید و لازم است و ارتباط را با نوجوانش قطع می کند.

و مورد آخر استفاده از صحبت های نوجوان بر علیه خودش برای تنبیه، عیب جویی و نصیحت کردن است. این مورد به تنهایی می تواند به ارتباطتون با نوجوان آسیب بزند و دیگه نوجوان به سراغ شما برای گفتگو های شخصی اش نیاید چون فکر می‌کند دفعات بعدی هم شما از صحبت هایش سو اسفاده خواهید کرد. به عنوان مثال به شما اعتماد دارد و مشکلاتی که با دوستانش پیش می اید را با شما مطرح می کند، اگر در چالش هایی که با شما دارد از حرف هایی که در ارتباط با دوستانش بوده و به شما گفته استفاده کنید و او را سرزنش کنید دیگه هرگز در این باره با شما صحبت نخواهد کرد و ارتباطش با شما صدمه می‌بیند.

با رعایت نکات گفته شده می‌توانید بهتر به صحبت های نوجوانتون گوش دهید و او را به شکل بهتری درک کنید و ارتباط موثرتری با فرزندتان داشته باشید.

برای ارتباط با روانشناسان مرکز تخصصی روان شناسی آترینا با شماره های 09196510590 - 02122684075 در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعه و تحقیق کانون روانشناسی آترینا

نویسنده : روزبه باغی - روانشناس بالینی

Top