Top

۱۱ دلیل روی آوردن نوجوانان به مصرف مواد

1.تجربه اتصال

بسیاری از نوجوان در طول دبیرستان خجالتی هستند و با دوستان خود مشکل دارند.

با مصرف مواد مخدر و الکل می خواهند با گروه های اجتماعی پیوند برقرار کنند و در روابط خود جسورانه عمل کنند و تماما دلیل این رفتار ها وجود داشتن نیاز پیوند و دوستی در ماست.

راهکار: تشویق نوجوانانمان به پیوستن به کلوپ ها و تیم های ورزشی تا بتوانند در محیط های سالم پیوند دوستی برقرار کنند.

۲.کسالت و یکنواختی

یکی از متداول ترین دلایلی که نوجوان شروع به تست مواد مخدر و الکل میکنند این است که  کسل هستن و هیچ علاقه ی عمیقی ندارند و تنها جهت سرگرمی اینکار را انجام می دهند.

راهکار: سعی کنیم مسئولیت های بیشتر یافعالیت های خارج از برنامه درسی نوجوان را افزایش دهیم تا وقت کافی برای فکر کردن به الکل یا مواد مخدر را نداشته باشد.

3. افسردگی

برخی نوجوان به عنوان نوعی فرار به سمت موادمخدر و الکل می روند. و مواد مخدر و الکل را راهی برای فراموش کردن و احساس خوشبختی می دانند و این یک خود درمانی بیش نیست.

راهکار: بهتر است نوجوانمان در این دوره زیر نظر یک روانشناس باشد .

4.کنجکاوی

کنجکاوی بخش طبیعی از زندگی یک نوجوان هست و بسیاری از نوجوانان صرفا جهت اینکه میخواهند بدونند چه احساسی دارد شروع به آزمایش مواد مخدر و الکل میکنند و همچنین نوجوان توهم این رو داره که شکست ناپذیر هست و حتی با اینکه میدونه مواد مخدر چه ضرراتی رو داره اعتقاد داره که اون مضرات برای اون رخ نمیدهد.

راهکار: آموزش فرزندان در مورد پیامد های سوء مصرف مواد مخدر و الکل ممکن است این کنجکاوی را از بین ببرد.

5.کاهش وزن

خیلی اوقات نوجوانان دختر برای کاهش وزن، به سمت یک روش سریع دارویی، مانند کوکائین میروند. به خصوص در دوران دبیرستان، دختران جوان نسبت به بدن خود، آگاهی بیشتری پیدا می کنند و ممکن است از لاغر شدن و جلب توجه پسران محبوب، نا امید شوند. همچنین ممکن است این خانم های جوان به طور همزمان با یک اختلال خوردن ، مانند انورکسیا (بی اشتهایی عصبی) و بولیمیا (پر خوری عصبی) رو به رو شوند.

6.استرس

بسیاری از نوجوانان در دوران دبیرستان به دلیل برنامه های کلاس های پیشرفته و فعالیت های فوق برنامه ای، استرس زیادی دارند. عدم مهارت های مقابله ای می تواند آن ها را به جستجوی روش های غیر علمی مقابله با استرس سوق دهد. آنها برای آرامش خود به داروهایی مانند ماری جوانا روی می آورند.

7.عزت نفس پایین

در نوجوانان، به خصوص در سنین چهارده تا شانزده سالگی، اعتماد به نفس پایین به دلیل ظاهر فیزیکی یا عدم پذیرش دوستان، می تواند منجر به رفتار های خود ویرانگری شود. رسانه ها، زورگویان و اغلب خانواده ها به نوجوانان فشار می آورند تا به روش و گونه ای خاص نگاه کنند و عمل کنند، اگر آنها نتوانند این معیار ها را رعایت کنند، اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. به نظر می رسد مواد مخدر و الکل، روشی آسان برای فرار از این واقعیت است.

۸.کسب تجربه های خاص

نوجوانان برای کسب تجربه های خاص اغلب از مواد مخدر استفاده می کنند؛

مصرف ماری جوانا و الکل و برخی مواد مخدر را برای هنگامی که احساس می کنند نمی توانند به تنهایی کاری را انجام دهند و به انرژی و تمرکز نیاز دارند، روی می آورند و بعضی دیگر را برای افزایش تجربه جنسی و یا برای رهایی از تنش و راحتی در موقعیت های اجتماعی مورد استفاده قرار می دهند.

قابل ذکر و توجه است که بعد از مدتی، چنین تجربه هایی، اثرات معکوس نشان می دهند.

۹. فشار همسالان

نوجوانان در این سن می آموزند و فکر می کنند که  "عواقبی برای آنها اتفاق نخواهد افتاد".

فشار همسالان اغلب در سنین ۱۶ تا ۱۸ سالگی به اوج می رسد.

زمانی که نوجوانان شروع به این فکر میکنند که "همه افراد دیگر این کار را می کنند" ، بنابرین آنها نیز باید در یک مهمانی با دوستان یا افراد دیگر ، به آنها بپیوندند تا بتوانند مورد تایید قرار گیرند.

۱۰.  اکنون یا هرگز

نوجوانان احساس می کنند این یک وضعیت "اکنون یا هرگز" است.

آنها باید قبل از بزرگتر شدن و انجام مسئولیت، آنها را امتحان کنند .

آن ها احساس می کنند اگر اکنون آن را امتحان نکنند، از دست می رود و یا اگر آن مواد را یک یا دو بار امتحان کنند ، اتفاق بزرگی نخواهد افتاد.

۱۱.  ژننتیک

اگر سابقه خانوادگی اعتیاد به مواد مخدر یا الکل وجود داشته باشد ؛ ممکن است نوجوان از نظر ژنتیکی مستعد آزمایش و مصرف قرار بگیرد.

اگر سابقه اعتیاد خانوادگی وجود دارد ؛ صادق باشید و در مورد خطرات واقعی سوء مصرف مواد آگاهی پیدا کنید.


با مرکز تخصصی روانشناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

گردآوری شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

منبع : 
https://drugabuse.com/11-real-reasons-teenagers-experiment-drugs/

Top