Top

پراشتهایی عصبی

  پراشتهایی عصبی؛ نوعی اختلال خوردن است که که به موجب ان جوانان (بار دیگر عمدتا دخترها ، اما پسرها نیز نسبت به ان اسیب پذیرند) رژیم سخت میگیرند و ورزش بیش از اندازه کرده و همراه با ان پرخوری میکنند و معمولا بعد از ان عمدا استفراغ کرده وبرای پاکسازی از ملین ها استفاده میکنند . پر اشتهایی عصبی از بی اشتهایی عصبی شایع تر است . تقریبا 2 تا 3 درصد نوجوانان به ان مبتلا هستند فقط 5 درصد انها قبلا به بی اشتهایی عصبی مبتلا بوده اند . تحقیقات انجام شده روی دو قلوها حکایت از ان دارند که پراشتهایی عصبی مانند بی اشتهایی عصبی تحت تاثیر وراثت قرار دارد (کلامپ و کای و استروبر2001 ). اضافه وزن و بلوغ زود رس خطر این اختلال را افزایش میدهند . برخی از افراد مبتلا به پر اشتهایی عصبی مانند افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی کمالگرا هستند . با اینکه افراد مبتلا به پر اشتهایی عصبی مانند افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی در مورد افزایش وزن نگرانی بیمارگون دارند ولی گاها دیده شده، والدین انها به جای اینکه کنترل کننده باشند از لحاظ عاطفی بی اعتنا بوده اند. 

بر خلاف افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی کسانی که به پر اشتهایی عصبی مبتلا هستند معمولا در مورد عادت های خوردن نا بهنجار خود احساس افسردگی و گناه میکنند و از فرط استیصال در صدد کمک بر می ایند . در نتیجه معمولا درمان کردن پر اشتهایی عصبی از درمان بی اشتهایی عصبی راحت تر است . درمان افراد مبتلا به این اختلال از طریق گروه های حمایتی و اموزش تغذیه و اموزش در زمینه تغییر دادن عادت های خوردن و داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی و کنترل کننده ی اشتها صورت می گیرد.

با مرکز تخصصی روانشناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

گردآوری شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

Top