Top

مهارت های تاب آوری، ویژگی ها و روش های فرد انعطاف پذیر

وقتی صحبت از سلامت روان می شود ابعاد مختلفی وجود دارد که یکی از آنها انعطاف پذیری است. انعطاف پذیری فرایندی است که توسط آن می توان در مواقع استرس به خوبی با شرایط سازگار شد. استرس می تواند به صورت مشکلات خانوادگی، مشکلات سلامتی، مشکلات در محل کار  یا مشکلات مالی ایجاد شود.

انعطاف پذیری می تواند به شما در مقابله با چالش ها، رفع مشکلات نا امیدی ها و شکست ها کمک کند.

انعطاف پذیر بودن به معنای برگشتن به حالتی مساعد پس از یک تجربه ی چالش برانگیز. نشان دادن تاب آوری لزوما به این معنا نیست که شما دچار مشکل و پریشانی نشده اید و همچنین به این معنا نیست که شما درد و ناراحتی عاطفی را تجربه نکرده اید. اتفاقا راه انعطاف پذیری اغلب با فشار روحی همراه است.

انعطاف پذیری شامل ایجاد افکار، رفتار ها و اقداماتی است که به شما این امکان را می دهد تا وقایع آسیب زا و استرس زا در زندگی را بهبود بخشید.

تعریفی از فرد انعطاف پذیر 

به گفته ی انجمن روان شناسان آمریکا، تاب آوری به عنوان فرایند سازگاری در مواجهه با آسیب، تهدید یا منابع مهم استرس تعریف شده است. در واقع انعطاف پذیری به احتمال زیاد در یک زنجیره ای وجود دارد که ممکن است در مراحل و حوزه های مختلف زندگی نمایان شود.

برای مثال ممکن است شخصی در محیط کار بسیار انعطاف پذیر باشد اما در زندگی و روابط شخصی خیلی انعطاف نداشته باشد به بیان دیگر تاب آوری نسبی است و به شرایط بستگی دارد. همچنین ممکن است بسته به تعامل و محیط اطراف شما، انعطاف پذیری در طول زمان تغییر کند. هرچه بیشتر در مورد تاب آوری آموخته شود انرژی بیشتری برای به کارگیری این مفاهیم در حوزه های مختلف زندگی وجود دارد. در واقع این به کارگیری برای تغییر در تفکر است.

روان شناسان و محققان به جای تمرکز و بررسی پیامد های منفی آسیب یا استرس، بر اهمیت ارزیابی و آموزش روش هایی برای تقویت تاب آوری تاکید می کنند. 

مهارت های تاب آوری و نحوه ی آموزش آن ها

انجام این تمرین ها می تواند به شما در مدیریت انعطاف پذیری کمک کند و همچنین می تواند به شما کمک کند تا از نظر نقاط قوت و ضعف خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

•علائم استرس خود را بشناسید: هنگام استرس در کدام قسمت بدنتان چه تغییری به وجود می آید؟

•با چه نوع تغییرات کوچکی می توانید سلامتی تان را بهبود بخشید؟ خواب بهتر؟ تغذیه بهتر؟ ورزش؟ یا ... 

•برخی فعالیت هایی که در خانه و محل کار می تواند به آرامش شما کمک کند را لیست کنید.

•برخی از تکنیک های آرام سازی مانند مراقبه و ذهن آگاهی را امتحان کنید.

•برخی از فعالیت های آرامشبخش را امتحان کنید. مانند لمس کردن چیزی تسکین دهنده، گوش دادن به موسیقی، نوشیدن چای و... .

•نقاط قوت خود را شناسایی و استفاده کنید: زمانی را توصیف کنید که توانستید بر یک چالش اساسی در زندگی غلبه کنید، تصویری از مقاوم ترین زمانیکه بودید بکشید. چگونه می توانید این مقاومت را اکنون اعمال کنید؟ منابع طنز و شادی را شناسایی کنید. دستاورد های خود را ذکر کنید. درگیر فعالیت های معنی دار شوید.

•وقتی استرس دارید درباره ی آنچه که فکر می کنید بنویسید و سپس از خود بپرسید بدترین چیزی که می تواند اتفاق بیفتد چیست و آیا می توانم از آن جان سالم به در ببرم؟ بهترین چیزی که می تواند رخ دهد چیست؟ اگر دوستم در موقعیت مشابه من باشد به او چه می گویم؟

•اگر نسبت به خودتان سخت گیر هستید یاد بگیرید که با خودتان مهربان باشید. به خودتان یک استراحت ذهنی بدهید.

•به طور مرتب با خانواده و دوستان در ارتباط باشید.

تهیه شده در دپارتمان آموزش مهارتهای زندگی 4H کانون روانشناسی نوجوان آترینا

با مرکز تخصصی روانشناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

Top