Top

مهارت های لازم برای کارگروهی

مهارت های ارتباطی

برای عملکرد موفقیت آمیز در یک گروه کوچک، دانش آموزان به طور واضح باید بتوانند به صورت ذهنی و عاطفی ارتباط برقرار کنند.

برای ارتباطات موثر در گروه دانش آموزان باید این نکات را رعایت کنند:

1_ ایده های خود را توضیح دهند.

2_ احساسات خود را مستقیم اما غیر تهدید آمیز مطرح کنند.

3_ ارتباطات غیر کلامی دیگران را احساس کنند.

4_ اگر احساس تنش در گروه کردند، در باره ی اوضاع و احوال گروه صحبت کنند.

5_ در مورد تعاملات و فعالیت های خود در گروه تامل کنند و سایر افراد گروه را نیز به تامل تشویق کنند.

برقراری ارتباط منظم که در آن اعضای گروه، افکار، ایده ها و احساسات خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند؛ برای کار گروهی موفق آمیز، ضروری است.

مهارت هایی برای ایجاد جو گروهی سالم

صراحت: افراد گروه باید به صحبت های افراد دیگر گوش دهند و سپس ایده های خود را بیان کنند. افراد باید بدانند که چگونه بین نیاز به انسجام در یک گروه و نیاز به بیان فردی تعادل برقرار کنند.

اعتماد و افشاگری خود: افرد باید به اندازه کافی به هم اعتماد داشته باشند تا بتوانند ایده ها و احساسات خود را به اشتراک بگذارند.

پشتیبانی: اعضای گروه در رسیدن به اهداف خود از یکدیگر حمایت کنند، به اعضایی که دچار مشکل هستند کمک کنند و یکدیگر را نه به عنوان رقیب بلکه به عنوان همکار ببینند.

احترام: اعضای گروه به نظرات یکدیگر احترام بگذارند و هنگام بروز مشکل به جای " چه کسی مقصر است"،  بگویند "چه کاری میتوانیم انجام دهیم".

  افراد همچنین باید بدانند که چگونه عمل کنند تا مولد باشند و وظایف خود را بطور مؤثر انجام دهند. برای این فرایند افراد باید: 

مسئولیت پذیر باشند، در قبال مسئولیت های خود پاسخگو باشند و دیگران را نیز در امور خود پاسخگو بدانند.

بازخورد سازنده داشته باشند که مستلزم تمرکز بر روی ایده ها، رفتار ها، گوش دادن، در خواست توضیح در صورت عدم قطعیت اظهار نظر و در صورت نیاز تغیر ایده های خود است.

حل مسئله: افراد در جهت اهداف گروه به یکدیگر کمک کنند که سبب تسهیل تصمیم گیری گروهی می شود، همچنین افراد باید بدانند که در مواردی که نیاز به کمک دارند، برای مشاوره از استاز خود کمک گیرند.

مدیریت: افراد گروه باید بدانند که چگونه می توانند یک کار را برنامه ریزی و مدیریت کنند.

آگاهی از نقش ها: افراد گروه باید بدانند که چه نقشی را می توانند در گروه داشته باشند، کدام نقش ها برای دیگران مناسب است و همچنین تمایل داشته باشند نقش هارا بین خود بچرخانند تا تجربه ی یادگیری گروهی خود و دیگران را به حداکثر برسانند.

تهیه شده در دپارتمان آموزش مهارت های زندگی بر اساس مدل 4H ، کتنون روانشناسی نوجوان آترینا


با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

منبع : 

https://uwaterloo.ca/ 

Top