Top

تماشای تلویزیون در نوجوانی و ارتباط آن با اضطراب و افسردگی بزرگسالی

مطالعاتی که در سال ۲۰۱۹ انجام شده نشان میدهد که مدت زمان تماشا تلویزیون در دوران کودکی و نوجوانی با مشکلات جسمی و روانی در بزرگسالی همراه است .

تلویزیون و سایر رسانه ها نقش مهمی در زندگی مدرن دارند و بر تعاملات اجتماعی ، فعالیت ها و اوقات فراقت تاثیر میگذارند.

تحقیقاتی در نیوزیلند نشان میدهد میانگین زمان تماشا تلویزیون توسط والدین و نوجوانان بین ۵ تا ۱۵ سال است .

تماشای بیش از حد تلویزیون در کودکی و نوجوانی باعث بروز مشکلاتی در بزرگسالی میشود ، از جمله مشکلات جسمی و روانی ، مشکلاتی در روابط اجتماعی ، بیکاری ، چاقی ، افزایش کلسترول خون ، مشکلات خواب ، مشکلات توجه و مشکلاتی مانند بروز رفتار های ضد اجتماعی . 

 درمورد تاثیرات طولانی مدت تماشا تلویزیون در کودکی و نوجوانی در بروز اختلالاتی مانند افسردگی و اضطراب تحقیقات کمی صورت گرفته است . با این حال مطالعات نشان میدهد عدم شرکت در فعالیت های دوران کودکی و نوجوانی میتواند درسال های بعد زندگی هنگام برخورد و ارتباط با افراد باعث ایجاد اضطراب بیشتر شود . 

همچنین تماشا تلویزیون به کاهش اضطراب هم کمک کند ، زیرا از انجایی که این فعالیت در خانه و به صورت تنها انجام میشود ممکن است برای افرادی که دچار اضطراب اجتماعی هستند جذاب باشد.

به طور کلی شواهد به دست امده از این تحقیقات بیان میکند که تماشا بیش از حد تلویزیون در کودکی و نوجوانی باعث ایجاد اختلالات اضطرابی در زندگی میشود و افراد نباید بیش از ۲ ساعت در روز وقت خود را صرف تماشا تلویزیون کنند .

علاوه بر آن طبق مطالعات صورت گرفته هیچ مدرکی وجود ندارد که تماشای تلویزیون در کودکی و نوجوانی موجب افسردگی در بزرگسالی میشود .

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا


با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

منبع : https://doi.org/10.1016/j.pmedr.2019.100890 

Top