Top

چرا هوش هیجانی برای نوجوانان مهم است؟

مفهوم هوش هیجانی موضوعی مهم در بین نوجوانان امروزی است. این جوانان امروز هستند که نیروی کار فردا را تشکیل می دهند. از آنجا که مشاغل، در اصل افراد هستند، هر چیزی که بر اثربخشی شخص تأثیر بگذارد، بر کسب و کاری که در آن کار می کند یا اداره می شود نیز تأثیر می گذارد.

بسیاری از روانشناسان موافق هستند که سطح هوش هیجانی یک فرد، در بسیاری از موارد از ضریب هوشی آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است. کارشناسان دریافته اند که میزان هوش انسانی یک فرد نه تنها پیش بینی کننده ای مؤثر از کیفیت روابط بالقوه بلکه پیش بینی کننده مؤثر برای موفقیت و خوشبختی کلی است.

سطح هوش هیجانی شما توانایی درک و تشخیص احساسات و واکنشهای خودتان است. در واقع، این سطح خودآگاهی شماست. برای اینکه بتوانید از طریق مدیریت خودتان، روحیه ، احساسات و پاسخ های خود را کنترل ، مدیریت و سازگار کنید.


چرا هوش هیجانی مهم است؟

به سلامت ذهنی خود فکر کنید. بسیاری از جوانان امروزی هر روز با استرس و فشار روبرو می شوند، داشتن مهارت های هوش هیجانی هم بر دیدگاه و هم بر نگرش شما تأثیر می گذارد. همچنین می تواند به خلاص شدن از اضطراب کمک کند و به شما در مقابله با نوسانات خلقی و جلوگیری از افسردگی کمک می کند.

حالا به سلامت جسمی خود توجه کنید. در اختیار داشتن توانایی مدیریت صحیح استرس ، تأثیر قدرتمندی در سلامتی کلی شما دارد که به سطح هوش هیجانی شما مربوط میشود. این مسئله از آگاهی از وضعیت عاطفی و واکنش های شما نسبت به موقعیت های مختلف است که می توانید یاد بگیرید که استرس خود را مدیریت کرده و سلامتی خود را حفظ کنید.

توسعه روابط با کیفیت مهارتی است که همه باید داشته باشند. با درک احساسات خود می توانید خود را بهتر مدیریت کرده و به طور مؤثر ارتباط برقرار کنید. همچنین می توانید با درک نیازها و احساسات دیگران، با افراد اطراف خود ارتباط برقرار کنید.

به راحتی می توان درک کرد که چگونه هوش هیجانی اجتماعی در بسیاری از زمینه های زندگی نقش بسیار مهمی ایفا می کند. در حالی که فنآوری می تواند به ما در یادگیری و تسلط بر اطلاعات کمک کند، هوش هیجانی به ما کمک می کند که یاد بگیریم بر احساسات خود مدیریت و تسلط داشته باشیم.


با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم : فاطمه رازی

منبع :

https://www.divyaparekh.com/2018/02/emotional-intelligence-important-teens/

Top