Top

ترس از مرگ

نگرانی برای آینده یک امر عادیست به خصوص در این زمان ها که شاید بعضی از اطرافیانمون درگیر این بیماری شده باشند و از نزدیک با این مسائل دست و پنجه نرم کنیم اما باید بگم نگرانی در این مواقع شاید بد هم نباشه چون باعث کنترل رفتارهای ما میشه اما باید حواسمون باشه این نگرانی به سمت هراس سوق پیدا نکنه، فکر کردن در مورد مرگ به طور مستقیم روی زندگی روزمره ما تاثیر میذاره و همچنین میتونه احساساتی مثل عصبانیت، اضطراب و علائم جسمانی مثل احساس بیماری، سرگیجه افزایش ضربان قلب را به همراه داسته باشه.

حالا سوال اینجاست که ما چطور میتونیم ذهنمان رو در مقابل این افکار مضر کنترل کنیم: 

یکی از موثرترین راهکارها صحبت کردن و بیان ترسمون هست، اگر شخص قابل اطمینانی نداریم میتونیم روی کاغذ بنویسیم یا صدامون رو ضبط کنیم، این روش موجب کاهش درگیری ذهنی میشه.

اگر حالت های اضطرابی باعث آزارمون میشه، تکنیک آرام سازی بسیار کمک کننده است 

برای انجام این تکنیک اول از همه سعی کنیم در محلی باشیم که احساس راحتی کنیم و حواسمون توسط افراد مختلف یا تماس‌های تلفنی پرت نشه

در وضعیت راحتی بنشینیم و یا دراز بکشیم و به مدت ۴ ثانیه از بینی نفس بکشیم؛ پس از آن به مدت ۷ ثانیه تنفس خود را حبس کنیم و در پایان به مدت ۸ ثانیه هوا را ازطریق دهان‌مان خارج کنیم.

این نوع تنفس را حداقل ده بار پشت سر هم تکرار کنیم. برای شمارش می‌توانید از انگشتانمان استفاده کنیم. هنگامی‌که در سکوت تنفس می‌کنیم، متوجه می‌شویم که تنفس کنترل شده چطور می‌توانه پاسخ‌های فیزیکی بدن ما را تحت تأثیر قرار بدهد.

تهیه شده در کانون روانشناسی نوجوان آترینا

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

Top