Top

تاثیر مشکلات خانوادگی در دوران بحران بر نوجوانان

همونطور كه ميدونيد اين روز ها به دليل شيوع ويروس كرونا و مبارزه با اين ويروس مجبور به موندن در خونه هستيم كه باعث ميشه وقت بيشتري رو باهم بگذرونيم،اين شرايط ميتونه مشكلاتي رو مثل ناسازگاري،اختلافات زناشويي و از دست دادن حريم خصوصي به وجود بياره که به تبع تاثيراتي روي نوجوانان ميزاره و باعث ميشه انها مستعد اضطراب،افسردگي و ناسازگاري در روابط اجتماعيشون بشن.

استفاده از برخی مهارت ها میتونه در پیشگیری از این معضل کمک کننده باشه.

تلاش کنیم در اين شرايط "ارتباط موثرتري"باهم برقرار كنيم درواقع بايد به عقايد هم احترام بزاريم و از مهارت شناختي "گوش دادن فعال" بهره بگيريم،يعني توجه و تمركز كامل به صحبت هاي همديگه داشته باشيم و در صورت نياز به شفافيت موضوعي حتما آنرا مطرح کنیم و از طرف مقابل در اون خصوص پرسش کنیم.

سعی کنیم در روابطمون "همدلي"داشته باشيم،همدلي باعث ميشه روابطمون باهم نزديك تر بشه، احساس تنهایی نکنیم و تصميمات درست تري بگيريم.

یکی از کلیدی ترین مهارت ها "انعطاف پذيری " در روابطمونه یعنی بپذیریم هركدوممون مي تونيم افكار و رفتار متفاوتي داشته باشيم و به حريم خصوصي يكديگر تجاوز نكنيم.حفظ حريم خصوصي يكديگر باعث حس عزت نفس و اعتماد به نفس در ما ميشه،احترام به حريم خصوصي نوجوانان باعث ميشه روابط نزديكتر وقابل اعتماد تري بين والدين و نوجوان به وجود بياد.

تهیه شده در کانون روانشناسی نوجوان آترینا

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

Top