Top

نحوه کمک به نوجوانان برای رسیدن به اهدافش

یادگیری چگونگی تعیین اهداف ، مهارت مهمی در زندگی نوجوانان است. نوجوانانی که اهداف دارند احتمالا  کمتر از زندگی بی هدف سرگردان می شوند درعوض ، آنها انگیزه می گیرند که برای رسیدن به بزرگترین پتانسیل خود سخت تلاش کنند.

اهداف نوجوانی لزوما نباید تغییر دهنده زندگی باشد. در عوض، یک هدف می تواند به سادگی صرفه جویی در هزینه کافی برای خرید یک لباس باشد. نوجوانان باید در مورد آنچه می خواهند انجام دهند فکر کنند. سپس برای رسیدن به موفقیت، قدمهایی را که باید برای رسیدن به آن اهداف بردارند، شناسایی کنند.

چگونه والدین می توانند نوجوانان را به دستیابی به یک هدف ترغیب کنند:

کودکان برای رسیدن به اهداف خود نیاز به حمایت زیادی از بزرگسالان دارند. مثلا ؛  آنها نمی توانند آلات موسیقی خود را خریداری کنند و نمی توانند خود را به سمت تمرین بسکتبال سوق دهند.

از سوی دیگر ، نوجوانان مهارت و منابع بسیار بیشتری دارند، دوران نوجوانی زمان بسیار خوبی برای آموزش استراژی های تعیین هدف است. صرف نظر از اینکه آیا آنها در رسیدن به هدف خود موفق هستند، می توانند در طول مسیر درسهای با ارزشی از زندگی کسب کنند. اشتباهات، شکستها و رفع مشکلات می توانند برای نوجوانان به عنوان معلمان شگفت انگیزی باشند.

مراحلی برای ایجاد برگه تنظیم هدف برای نوجوانانتان:

یکی از کلیدهای تعیین و رسیدن به اهداف خود، درک مراحل مورد نیاز برای دستیابی به آن  هدف است. نوشتن اهداف، بهترین راه برای کمک به نوجوان شما در سازماندهی افکار خود و تدوین یک برنامه است.

مراحلی وجود دارد که می توانید به نوجوان خود آموزش دهید تا بتواند اهداف سالم داشته باشد:

1- هدف را مشخص کنید و آن را بنویسید. هدفی را ایجاد کنید که نوجوان شما بر آن کنترل داشته باشد.

2- کارهای مورد نیاز برای رسیدن به هدف را لیست کنید. به کارهایی فکر کنید که آنها را به هدف خود نزدیک کند. اگر هدف نوجوان شما خرید ماشین باشد، به یک شغلی نیاز دارند. و برای به دست آوردن آن شغل، باید برنامه های شغلی داشته باشند.

3- کار را شروع کنید. به نوجوان خود کمک کنید تا بررسی کنند چه زمانی شروع به کار در هدف خود کند. آن را در تقویم بنویسید و تصمیم بگیرید که چند مرتبه آنها این کار را انجام دهند. 

4- در صورت لزوم به وظایف اضافه کنید. حتی در برنامه ای که به بهترین شکل ممکن برنامه ریزی شده باشد هم می تواند اتفاق غیر منتظره رخ دهد. شما ممکن است فکر کنید که به نوجوان خود کمک کرده اید تا در مورد همه چیز فکر کند،  اما در صورت بروز اتفاقات جدید، آمادگی خود را برای ایجاد تغییراتی و یا  اضافه کردن وظایفی به لیست وظایف خود داشته باشید.

5- وظایف را هنگام اتمام کار بررسی کنید. 

6- وقتی همه کارها تمام شد، تعیین کنید که آیا هدف شما برآورده شده است یا خیر. اگر چنین است، به نوجوان خود کمک کنید تا هدف بعدی خود را ایجاد کند. اگر نه ، هدف را مرور کنید.

هر بار که نوجوان شما هدفی را به پایان رساند، در مورد آن صحبت کنید. مراحلی را که برای تحقق آن هدف طی کردید را  مرور کنید و نحوه غلبه بر موانع و مشکلات را در طول مسیر بررسی کنید. در مورد آموخته ها بحث کنید. سپس به آنها کمک کنید اهداف جدیدی را برای خود تعیین کنند. برای نوجوانتان مهم است که همیشه هدفی را در پیش بگیرید که بتواند خود را به طور مداوم به چالش بکشد تا بهتر شود.

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم: پریسا الوندی

منبع : 

https://www.verywellfamily.com/printable-goals-setting-worksheet-for-teens-2608797

Top