Top

آشنایی با اختلال تیک

بهتره که در ابتدا تعریف کلی از تیک رو بدونیم.

تیک کشیدگی یا انقباض عضلانی متناوبی هست که معمولا به عضلات محدود میشه و شامل پلک زدن، کشش ناگهانی دهان، بالا انداختن شانه ها و کشیدگی گردن هستن.

اختلال تیک میتونه پیچیده یا ساده باشه. تیک های ساده کوتاه مدت هستن و میتونن پلک زدن و یا کشیدن دست و پا باشن اما اختلال تیک پیچیده شامل اختلال آوایی و حرکتی به صورت همزمان هست که میتونه به صورت تکرار صداهایی مثل خر خر کردن و مشکلات حرکتی مثل چرخاندن سر یا بالا انداختن شانه ها باشه.

باید بدونیم افرادی که این اختلال رو دارند نسبت به بیماری خود آگاهی ندارن و از روی عادت این کار رو انجام میدن و این کار رو امری عادی میدونن.

یکسری عوامل وجود دارند که باعث تشدید این بیماری میشن که شامل قرار گرفتن در فضاهای تنش زا مثل امتحان دادن و عوامل فیزیولوژیکی و ژنتیکی هست.

ما والدین باید بدونیم که داشتن تنها مواردی از این اختلال در فرزندانمون نشون دهنده داشتن این بیماری نیست و باید با آگاهی داشتن و اطمینان خاطر با یک متخصص مشورت کنیم.

باید بدونیم که این اختلال معمولا بین سنین ۴ تا ۶ سالگی اتفاق می افته و شدت این بیماری در سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگی هست و اغلب در نوجوانی شدت این اختلال کم میشه. 

درمان های متعددی برای این بیماری وجود داره که شامل دارو درمانی و رفتار درمانی هست.

والدین در این شرایط بهترین همراه برای فرزندانشون هستن و با داشتن اطلاعات کافی در این زمینه میتونن محیط آرام و به دور از تنش رو برای فرزندانشون فراهم کنن.

با آرزوی آرامش و سلامتی برای نوجوانان عزیز.

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در کانون روانشناسی نوجوان آترینا

منابع: کتاب ملاک های تشخیصی اختلالات روانی :دکتر حمزه گنجی

آسیب شناسی روانی از جیمز باچر: مترجم یحیی سید محمدی

http://ravanrahnama.ir/tic-disorder/

گردآورنده : پرستو ثابتی

Top