Top

چگونه سرعت تنفس بر حافظه و ترس تاثیر میگذارد

تنفس یک عمل حیاتی در زندگی پستانداران است . که طی آن با هر دم اکسیژن در جریان خون وارد میشود و با هر بازدم لازم و ضروری است که دی اکسید کربن از جریان خون خارج شود .

دانشمندان برای اولین بار پی برده اند که ریتم و سرعت  تنفس ، فعالیت الکتریکی‌ای را در مغز شکل می‌دهد که می‌تواند تاثیر تقویتی بر حافظه و قضاوت‌های هیجانی بگذارد. همچنین تصور می شود این ریتم های نوسانی پویا برتنظیم تحریک پذیری قشر مغز، هماهنگی تعامل شبکه ، کمک به شکل دادن کدگذاری حس بویایی و حافظه و رفتار تاثیر میگذارد.

دم یا بازدم و تنفس از طریق دهان یا بینی تعیین کننده‌ی نوع این تاثیر می‌باشند.

طی این مطالعه، تعدادی از افراد را با تصویر چهر‌ه‌های متفاوت مواجه میکردند وآن ها هنگام دم نسبت به وضعیت بازدم، با سرعت بیشتری چهر‌‌ه‌های ترسناک را تشخیص می‌دادند‌.

همچنین دقت در بخاطر سپردن اشیاء هنگام دم افزایش داشت.

مسئله جالب این است که هنگام تنفس از طریق دهان، این تفاوت بین حالت دم و بازدم از بین می‌رود.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که در فعالیت آمیگدال (ناحیه مربوط به ترس) و هیپوکامپ (ناحیه مربوط به حافظه) در دو وضعیت دم و بازدم که از طریق بینی صورت بگیرد ، تفاوت وجود دارد.

در واقع دم از طریق بینی، لوب بویایی را تحریک می‌کند که به دنبال آن نورون‌های هیپوکامپ و آمیگدال که همگی بخشی از لیمبیک (مجموعه پیچیده‌ای از سازه‌های عصبی است که زیر مخ و در دو طرف تالاموس وجود دارد) هستند تحریک می‌شوند.

در شرایط ترس و موقعیت های ترسناک ، تنفس انسان افزایش می‌یابد، در نتیجه تعداد دم‌های بیشتری دارد، بنابراین بر اساس این مطالعه می‌توان گفت یکی از کمک هایی که تنفس سریع در چنین شرایطی به ما میکند، این است که با افزایش تحریک مستقیم آمیگدال می‌تواند به ما را در تشخیص محرک‌های خطرناک محیطی کمک کند.

همچنین مدیتیشین، می‌تواند تاثیر مطلوبی بر هماهنگی عصبی در سرتاسر قشر لیمبیک بگذارد.

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم : پریسا الوندی

منبع :

https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.2586-16.2016

Top