Top

6 نشانه رفتار منفعلانه و پرخاشگرانه را بشناسید

رفتارهای پرخاشگرانه در سراسر جهان و در هر سطح اقتصادی و اجتماعی وجود دارد. این یک روش آگاهانه برای ابراز احساسات پنهانی از خشم است. پرخاشگری منفعل رفتاری است که به صورت غیر مستقیم اتفاق می افتد و دیگران قادر به تشخیص آن نیستند. در دراز مدت ، پرخاشگری منفعل می تواند مخرب باشد ، زیرا روابط با شخصی که منفعل است ، گیج کننده ، دلسرد کننده و ناکارآمد می شود.

پرخاشگری منفعلانه اغلب از ترس شخص از ابراز خشم مستقیم ناشی می شود. فرد منفعل و پرخاشگر معتقد است كه زندگی فقط در صورت بدتر كردن وضعیت روحی افراد از عصبانیت او به دست می آید ، بنابراین او بطور غیرمستقیم عصبانیت را ابراز می كند. شش مورد از رایج ترین رفتارهایی که مردم برای بیان خشم خود به صورت غیر مستقیم استفاده می کنند شامل موارد زیر است:

1- به طور کلامی عصبانیت را انکار می کند. وقتی از او سؤال شد ، "عصبانی هستی؟" فرد منفعل و پرخاشگر تقریباً همیشه می گوید "نه" .

2- عقب نشینی و سرکوب کردن. گرچه افراد عصبانیت خود را درک میکنند و نسبت به ابراز آن به صورت آشکار ناراحت می شوند ، اما فرد پرخاشگر منفعل احساسات واقعی خود را از طریق رفتارهایی مانند ترک کردن، سرکش بودن نشان می دهد.

3-  باعث می شود دیگران در نهایت عصبانی شوند. در حالی که فرد پرخاشگر منفعل نمی خواهد به شما بگوید که چه احساسی دارند ، اما آنها می خواهند که دیگران بدون انجام دادن رفتارهای پرخاشگرانه متوجه احساسات فرد منفعل شوند. ویژگی بارز یک فرد پرخاشگر منفعل ، توانایی آنها برای به وجود آوردن احساساتی در افراداست که منجر به رفتار پرخاشگرانه و عصبانیت افراد منفعل شود.

4- افراد پرخاشگر منفعل معمولا به طور شفاهی یک درخواست را انجام می دهند. فرد منفعل تمایل به انجام کارهایی به صورت ناکارآمد یا زیر استانداردهای قابل قبول دارد.

5-  افراد پرخاشگر منفعل  از ایمیل ، پیام کوتاه ، رسانه های اجتماعی و سایر اشکال فناوری برای جلوگیری از ارتباط مستقیم با افراد استفاده می کنند. از آنجا که فرد منفعل به دنبال اجتناب از رویارویی مستقیم است ، آنها دوست دارند از روشهای ارتباطی الکترونیکی استفاده کنند که به آنها امکان می دهد از تعامل چهره به چهره خودداری کنند. ایمیل های خصمانه ، پست های مبهم در رسانه های اجتماعی و ... ، همه راه هایی است که افراد پرخاشگر منفعل از تماس مستقیم جلوگیری می کنند.

6- ایجاد بهانه های بی پایان. یکی از ناامید کننده ترین چیزها در مورد تعامل با یک فرد پرخاشگر منفعل ، بهانه های قابل قبول برای رفتار آنها است. افراد پرخاشگر منفعل غالباً با استفاده از دلایلی که هیچ کس جرات سؤال از آنها را ندارد ، از کارهایی که علاقه مند به انجام آنها نیستند سرپیچی میکنند.

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم : پرستو ثابتی

منبع :

https://www.psychologytoday.com/us/blog/passive-aggressive-diaries/202008/6-telltale-signs-passive-aggressive-behavior

Top