Top

گام های درست مهارت تصمیم گیری برای نوجوانان

نوجوانان هر روز تصمیمات بالقوه ای در زندگی می گیرند. با این حال، بیشتر نوجوانان مهارت های لازم در مورد چگونگی تصمیم گیری درست ندارند. در نتیجه، برخی از نوجوانان وقتی با تصمیماتی روبرو می شوند، می گویند: آیا من باید کار پیدا کنم؟ به دوستی که سیگار به من پیشنهاد می دهد چه باید بگویم؟ و ... . مهارت های لازم برای یک تصمیم گیری درست می تواند نوجوان شما را برای موفقیت در زندگی آماده کند. علاوه بر این، مهارت های تصمیم گیری درست به نوجوانان کمک می کند تا استرس خود را بهتر مدیریت کنند.

در اینجا چگونگی کمک به نوجوان خود برای یادگیری تصمیم گیری درست در پنج مرحله ساده آورده شده است.

راهنمایی کنید.

کلید کمک به نوجوان شما در تصمیم گیری بهتر، شامل راهنمایی های فراوان است ، بدون اینکه در این کار زیاده روی کنید. مطمئن شوید که هنگامی که نوجوان شما شکست می خورد، در آنجا هستید. به او کمک کنید تا از اشتباهات خود بیاموزد و درباره چگونگی انتخاب بهتر در آینده بحث کند.

مشکل را شناسایی کنید.

گاهی اوقات ، نوجوانان مشکلات را نادیده می گیرند یا افراد دیگر را به خاطر آنها سرزنش می کنند. یک نوجوان ممکن است بگوید که در ریاضیات شکست می خورد، زیرا معلمش تکالیف را توضیح نمی دهد. یا ممکن است او از انجام تکالیف خود اجتناب کند زیرا بیش از حد مضطرب است و نمی تواند با تعداد زیاد کاری که از آنها اجتناب کرده روبرو شود. بنابراین گاهی اوقات، مهم است که به نوجوان خود کمک کنید تا مشکل را بیان کند . مکالمه ای با نوجوان خود داشته باشید با پرسیدن سوالاتی مانند : "به نظر شما اینجا چه اتفاقی می افتد؟"

گزینه های طوفان فکری

نوجوان خود را تشویق کنید تا گزینه های خود را شناسایی کند . اغلب، نوجوانان فکر می کنند فقط یک یا دو راه حل برای یک مشکل وجود دارد. اما با کمی وقت و تشویق، آنها معمولاً می توانند لیست طولانی از راه حل های خلاقانه را ارائه دهند.

جوانب مثبت و منفی را مرور کنید.

هنگامی که نوجوان شما لیستی از گزینه ها را پیدا کرد، به او بگویید جوانب مثبت و منفی هر یک را شناسایی کند. نوشتن نکات مثبت و منفی به او کمک می کند تا ببیند کدام گزینه می تواند بهترین انتخاب باشد.

در مورد اینکه چگونه احساسات می توانند نقش زیادی در تصمیم گیری ها داشته باشند صحبت کنید. ترس ممکن است مانع از این شود که چیز جدیدی را امتحان کند در حالی که هیجان باعث می شود خطر را دست کم بگیرد.

بحث کنید که چگونه نوشتن نکات مثبت و منفی می تواند به او کمک کند تا با منطق یک مشکل را حل کند، نه اینکه تصمیم خود را فقط بر اساس احساسات قرار دهد.

برنامه ای برای حرکت به جلو ایجاد کنید.

هنگامی که نوجوان شما جوانب مثبت و منفی گزینه های خود را بررسی کرد، در مورد چگونگی حرکت به جلو صحبت کنید. مشخص کنید که قدم های بعدی را می تواند بردارد.

همچنین ، در مورد چگونگی ارزیابی انتخاب او صحبت کنید. مهم است که بررسی کنید آیا مفید بوده یا اشتباهی مرتکب شده است. بررسی اینکه آیا انتخاب وی درست است می تواند به او کمک کند تا در آینده تصمیمات بهتر را نیز یاد بگیرد و به او کمک کند.

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم : پریسا الوندی

منبع : 

https://www.verywellfamily.com/steps-to-good-decision-making-skills-for-teens-2609104

Top