Top

چگونه به نوجوان خود کمک کنیم ترس از شکست نداشته باشد

نوجوانی که از شکست می ترسد به احتمال زیاد به بالاترین توانایی خود نخواهد رسید. درحالی که برخی از نوجوانان وقتی که موفق نمی شوند برای بهتر تلاش می کنند، برخی دیگر با ترس شدید خود اقدامی نمی کنند. خبر خوب این است که شما می توانید به نوجوان خود بیاموزید که چگونه ترس از شکست نداشته باشد تا بتواند بهتر از قبل تلاش کند. در اینجا پنج روش برای کمک به نوجوان شما برای از بین بردن ترس از شکست وجود دارد:

تلاش نوجوان خود را به جای موفقیت ستایش کنید

ستایش نوجوان خود برای موفقیت می تواند نتیجه معکوس دهد. گفتن جملاتی از جمله: "من به شما افتخار می کنم که در آن آزمون A آورده اید" یا "من فکر می کنم شما بهترین نوازنده شیپور در کل گروه هستید" ، می تواند این پیام را به شما بدهد که عشق شما منوط به موفقیت بزرگ است .

نوجوان خود را تحسین کنید که بدون توجه به نتیجه، تلاش بسیار کرده است. چیزی مانند این بگویید: ”من بسیار خوشحالم که شما سه ساعت را برای مطالعه آن آزمون علمی صرف کردید. به نظر می رسد که واقعا نتیجه داد. " هنگامی که تلاش های نوجوان شما موفقیت آمیز نیست، ستایش از تلاش های نوجوان خود بر اهمیت تلاش هرچه بهتر او کمک می کند.

درباره شکست صحبت کنید

با نوجوان خود درباره شکست صحبت کنید. درباره احساسات همراه با شکست مانند: شرم، خجالت، احساس گناه، ناراحتی یا حتی عصبانیت صحبت کنید. به نوجوان خود بیاموزید که چگونه با ناراحتی ناشی از شکست کنار بیاید. 

درباره افراد موفقی که بر شکست غلبه کرده اند بحث کنید. برایش مشخص کنید که شکست می تواند به عنوان یک فرصت یادگیری فوق العاده باشد. درباره این موضوع صحبت کنید که چگونه ترس از شکست باعث می شود برخی افراد از امتحان مواردی که ممکن است در آن برتری نداشته باشند جلوگیری کنند و درباره عواقب احتمالی این طرز فکر صحبت کنند.

مدل نقش نحوه مقابله با شکست

به دنبال فرصت هایی باشید تا به نوجوان خود نشان دهید چگونه پس از شکست تلاش کند. وقتی نمی توانید برای کاری استخدام شوید، یا قادر به مذاکره در مورد یک معامله تجاری نیستید، الگوی خوبی باشید. از بهانه جویی و یا تظاهر به گونه ای که انگار برایتان مهم نیست خودداری کنید.

در عوض ، در مورد ناامیدی خود صحبت کنید. سپس ، روشن کنید که چگونه می خواهید این شکست را به یک فرصت یادگیری تبدیل کنید تا بتوانید در آینده بهتر عمل کنید.

با مدرسه نوجوانان خود مشارکت کنید

برای کمک به ایجاد یک فضای یادگیری مثبت، در جلسات مدرسه نوجوان خود شرکت کنید. در کنفرانس های والدین / معلمان شرکت کنید. به فرزند خود کمک کنید تا با معلمان روابط مثبت برقرار کند. مطالعات نشان می دهد دانش آموزان وقتی رابطه مثبتی با معلمان دارند بهترین تلاش خود را می کنند. همچنین از صحبت منفی در مورد معلمان فرزند خود بپرهیزید. 

نوجوان خود را تشویق کنید که در هنگام بروز مشکلات با معلمش، خودش حل مسئله کند. گاهی اوقات نوجوانان به اشتباه تصور می کنند ، "آن معلم من را دوست ندارد" ، یا نتیجه گیری می کنند مانند: "مهم نیست که من چقدر در آن کلاس تلاش می کنم زیرا این معلم همیشه به من نمره بدی می دهد." نوجوانی که می تواند در صورت لزوم از معلم، کمک بیشتری بخواهد یا می تواند در مورد نمره با معلم صحبت کند، درواقع می تواند خود را برای موفقیت آماده کند.

چه موقع به دنبال کمک حرفه ای باشید 

گاهی اوقات، ترس از شکست می تواند ناشی از یک اختلال اساسی بهداشت روان، مانند اضطراب یا افسردگی باشد. در مواقع دیگر، ترس از شکست می تواند منجر به مشکلاتی شود. به عنوان مثال، نوجوانی که به دلیل ترس از شکست فعالیتهای دیگر خود را متوقف می کند، ممکن است افسرده شود. اگر ترس نوجوان شما بر روی تحصیلات و فعالیت های او تأثیر می گذارد، تعیین وقت ملاقات با یک متخصص بهداشت روان بسیار مهم است .

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم: پریسا الوندی

منبع:

https://www.verywellfamily.com/ways-to-help-your-teen-conquer-the-fear-of-failure-2609555

Top