Top

تغییرات اجتماعی و تغییرات عاطفی نوجوانان

نوجوانی دوران تغییرات عاطفی و اجتماعی بزرگ و همچنین تغییرات در روابط است. این تغییرات نشان می دهد که کودک شما در حال شکل گیری هویت مستقلی است و بزرگ سال بودن را یاد می گیرد.

تغییرات اجتماعی در دوره نوجوانی

هویت

نوجوانان بدنبال این هستند که دریابند چه کسی هستند و مناسب چه کاری می باشند. ممکن است متوجه شوید فرزندتان چیزهای جدیدی مانند سبک لباس ، موسیقی ، هنر یا گروه های دوستی را امتحان می کند. 

استقلال

فرزند شما احتمالاً خواهان استقلال بیشتری در مورد مسائلی مانند چگونگی رفتن به مکان ها ، نحوه گذران وقت خود ، زمانهایی که با آنها می گذراند و هزینه هایی که برای آنها خرج می کند است.  استقلال بیشتر فرزندتان احتمالاً به معنای تغییراتی در روال خانوادگی و روابط شما و همچنین دوستی های فرزند شما خواهد بود.

مسئوليت

فرزند شما ممکن است مشتاق باشد مسئولیت بیشتری را هم در خانه و هم در مدرسه به عهده بگیرد. این می تواند شامل مواردی مانند پختن شام یک بار در هفته یا حضور در شورای مدرسه باشد.

تجربه های جدید

فرزند شما احتمالاً به دنبال تجربیات جدید از جمله تجربیات پرخطر است. این مسئله طبیعی است زیرا فرزند شما محدودیت ها و توانایی های خود و همچنین مرزهایی را که تعیین می کنید ، جستجو می کند. 

اما به دلیل رشد مغز نوجوان ، فرزند شما ممکن است بعضی اوقات قبل از اینکه چیز جدیدی را امتحان کند ، به عواقب و خطرات فکر کند.

ارزش 

این زمانی است که فرزند شما شروع به ایجاد یک مجموعه ارزشمند و اخلاقی فردی قوی تر می کند. او چیزهای بیشتری را زیر سوال خواهد برد و همچنین یاد خواهد گرفت که مسئول اعمال ، تصمیمات و عواقب خودش است. گفتار و کردار شما به شکل گیری حس "درست" و "اشتباه" فرزندتان کمک می کند.

تأثیرات

دوستان و همسالان فرزند شما ممکن است بر روی فرزندتان تأثیر بگذارند ، خصوصاً در رفتار ، ظاهر ، علایق ، احساس خود و عزت نفس او.  شما هنوز هم در موارد طولانی مدت مانند گزینه های شغلی ، ارزش ها و اخلاقیات فرزندتان تأثیر زیادی دارید.

تغییرات عاطفی در دوره نوجوانی

حالات و احساسات

ممکن است فرزند شما احساسات شدیدی از خود بروز دهد و حالات او غیرقابل پیش بینی به نظر برسد. این فراز و نشیب های عاطفی می تواند منجر به افزایش تعارض شود. این موارد تا حدی اتفاق می افتد زیرا مغز نوجوان هنوز در حال یادگیری چگونگی کنترل و ابراز احساسات است.

حساسیت نسبت به دیگران

با بزرگتر شدن فرزندتان ، او در خواندن و درک احساسات دیگران بهتر می شود. اما در حالی که فرزند شما در حال رشد این مهارت ها است ، گاهی اوقات می تواند حالت های صورت یا زبان بدن را بد بخواند.

خودآگاهی

عزت نفس نوجوانان اغلب تحت تأثیر ظاهر قرار می گیرد ، ممکن است نسبت به شکل ظاهری خود، خودآگاهی داشته باشد. او همچنین ممکن است ظاهر و بدن خود را با دوستان و همسالان مقایسه کند.

تصمیم گیری

فرزند شما ممکن است مرحله ای را پشت سر بگذارد که به نظر می رسد بدون اینکه زیاد فکر کند ، اقدامی می کند. مهارت های تصمیم گیری فرزندتان هنوز در حال رشد است و او هنوز هم می آموزد که اقدامات بعضاً عواقب و حتی خطراتی را به همراه دارد.

تغییر در روابط در دوره نوجوانی

یکی از تغییرات بزرگی که ممکن است متوجه شوید این است که فرزند شما می خواهد وقت بیشتری را با دوستان و همسالان خود بگذراند و زمان کمتری را با خانواده بگذراند.

در همان زمان ، ممکن است به نظر برسد که شما و فرزندتان بیشتر با هم مشاجره می کنید. این طبیعی است ، زیرا آنها به دنبال استقلال بیشتر هستند. همچنین به این دلیل که فرزند شما شروع به تفکر انتزاعی تر می کند و دیدگاه های مختلف را زیر سوال می برد. 

این ممکن است به شما کمک کند که بدانید در اوایل نوجوانی درگیری به اوج خود می رسد و این تغییرات نشان می دهد که فرزندتان در حال بلوغ است. حتی اگر اکنون احساس کنید که با فرزند خود زیاد بحث می کنید ، به احتمال زیاد در طولانی مدت بر رابطه شما و فرزندتان تأثیر نخواهد گذاشت. اما بهتر است که شما ، برخی از روش های مدیریت تعارض را بدانید.

بسیاری از مردم فکر می کنند که نوجوانی همیشه دوران سختی است و همه نوجوانان روحیه بدی دارند و رفتارهای چالش برانگیزی دارند. در حقیقت ، برخی مطالعات نشان می دهد که فقط 5-15٪ از نوجوانان دچار آشفتگی شدید احساسی می شوند ، یاغی می شوند یا با والدین خود درگیری عمده ای دارند.

حمایت از رشد اجتماعی و عاطفی در دوره نوجوانی

شما در کمک به فرزند خود در رشد احساسات و مهارت های اجتماعی بزرگ، نقش مهمی دارید. روابط قوی با خانواده و دوستان برای رشد اجتماعی و عاطفی فرزند شما حیاتی است.

در اینجا چند ایده برای کمک به شما در حمایت از رشد اجتماعی و عاطفی فرزندتان آورده شده است:

الگو باشید

شما می توانید الگویی برای روابط مثبت با دوستان ، فرزندان ، شریک زندگی و همکاران خود باشید. کودک شما با دیدن روابطی که دارای احترام، همدلی و راه های مثبت حل تعارض هستند ، یاد می گیرد.

به عنوان مثال ، مواقعی پیش می آید که احساس خستگی و عدم تمایل به ارتباط می کنید. به جای کناره گیری از فرزند خود ، می توانید بگویید ، "من خسته شده ام. احساس می کنم اکنون نمی توانم بدون ناراحتی صحبت کنم. آیا می توانیم این گفتگو را بعد از شام داشته باشیم؟ '

دوستان کودک خود را بشناسید

آشنایی با دوستان فرزندتان و استقبال از آنها در خانه به شما کمک می کند تا در روابط اجتماعی فرزند خود قرار بگیرید. همچنین نشان می دهد که شما تشخیص می دهید دوستان فرزندتان چقدر برای احساس خود فرزند شما مهم هستند.

اگر نگران دوستان فرزند خود هستید ، ممکن است بتوانید فرزند خود را به سمت سایر گروه های اجتماعی راهنمایی کنید. اما منع دوستی یا انتقاد از دوستان فرزندتان می تواند نتیجه عکس داشته باشد. یعنی ممکن است فرزند شما بخواهد حتی بیشتر وقت خود را با گروه دوستانی که منع کرده اید بگذراند.

به احساسات فرزند خود گوش دهید

گوش دادن فعال می تواند روشی قدرتمند برای تقویت رابطه شما با فرزندتان در این سالها باشد. برای گوش دادن فعال ، هنگامی که نوجوان می خواهد صحبت کند باید کاری را که انجام می دهید متوقف کنید. به احساسات فرزند خود احترام بگذارید و سعی کنید دیدگاه او را درک کنید ، حتی اگر با دیدگاه شما یکسان نباشد. 

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم: فاطمه رازی

منبع:

https://raisingchildren.net.au/pre-teens/development/social-emotional-development/social-emotional-changes-9-15-years

Top