Top

چگونه از آسیب رساندن رسانه به تصویر بدن نوجوان جلوگیری کرد

فیلم ها ، تبلیغات ، مجلات و وب سایت ها افراد زیبا را ایده آل نشان می دهند. مدل های کم وزن و تصاویر فتوشاپی در همه جا وجود دارد. محصولات رژیمی و لوازم آرایشی به شما این پیام را می دهد که لاغرتر و جذاب تر بودن ، رمز سعادت و موفقیت است.

این اثر را می توان در کودکان نیز مشاهده کرد. تحقیقات نشان می دهد کودکان در 3 سالگی قطعات بازی را ترسیم می کنند که افراد لاغر را به تصویر می کشد. همچنین در سنین 4  تا 10 سالگی ، 80٪ دختران آمریکایی رژیم گرفته اند.

رسانه های اجتماعی و تلاش برای کمال

فقط رسانه های سنتی نیستند که نوجوانان را تحت فشار قرار می دهند تا لاغر و زیبا باشند. رسانه های اجتماعی حتی ممکن است تأثیرات قدرتمندتری بر تصویر بدن نوجوان شما داشته باشند. 

بسیاری از نوجوانان خواستار تأیید اعتبار از سوی همسالان خود و رسانه های اجتماعی راهی سریع برای بازخورد آنها هستند. خواه یک نوجوان سلفی در اینستاگرام منتشر کند ، یا اینکه تصاویر دیگران را مشاهده کند .

برخی از نوجوانان ساعت ها تلاش می کنند تا یک عکس سلفی را فقط در زاویه مناسب بگیرند. متأسفانه بسیاری از نوجوانان انتقادات سخت و اظهارنظرهای بی ادبانه ای را در شبکه های اجتماعی دریافت می کنند. آزار و اذیت اینترنتی می تواند به تصویر بدن نوجوان آسیب برساند.

پیامدهای تصویر بد بدن

ضعیف بودن تصویر بدن می تواند عواقب جدی به دنبال داشته باشد. در حالی که برخی از نوجوانان دچار اختلالات خوردن می شوند ، دیگران افسردگی را تجربه می کنند. مطالعه ای در سال 2009 نشان داد که دخترانی که از ظاهر خود راضی نیستند به میزان قابل توجهی بیشتر در معرض خطر خودکشی هستند. 

پسران و تصویر بدن

این فقط دختران نیستند، پسران نوجوان ممکن است از طریق رژیم غذایی یا ورزش اجباری برای داشتن اندامی مناسب تلاش کنند. آنها همچنین ممکن است دچار اختلالات خوردن یا مشکلات بهداشت روانی ناشی از تصویر بد بدن شوند.

چگونه می توان با اثرات مضر رسانه مبارزه کرد

جلوگیری از مقایسه نوجوان با تصاویر رسانه ای غیرممکن است. تلفن های هوشمند و افزایش وسایل الکترونیکی بدان معنی است که نوجوان شما در همه جا نسخه های ایده آل زیبایی را مشاهده خواهد کرد. اما می توانید به نوجوان خود یاد بگیرید که سواد رسانه ای داشته باشد. 

از مثالهای واقعی استفاده کنید . با هم تلویزیون تماشا کنید و با مکث در نمایش ها و تبلیغات درمورد پیام هایی که ارسال می شود صحبت کنید. با هم به مجلات نگاه کنید و درباره تصاویر غیر واقعی بحث کنید. در مورد تلاش های بازاریابی صحبت کنید . درباره تاکتیک هایی که تبلیغ کنندگان برای فروش محصولات استفاده می کنند بحث کنید.

مکالمات مربوط به تصاویر ناسالم بدن را انجام دهید . درباره واقعیت های سختی که مدل های کم وزن و سوپراستارها تجربه می کنند بحث کنید. در مورد اقدامات شدید و ناسالم بسیاری از مردم ، برای به دست آوردن این نوع بدن ، با وجود آسیب هایی که برای سلامتی آنها می گذارد، صحبت کنید.

این مباحث را بخشی از مکالمات مداوم در خانه خود قرار دهید. به نوجوان خود کمک کنید تا تصویری درست از بدن سالم داشته باشد و اینگونه تأثیر منفی رسانه ها و رسانه های اجتماعی را کاهش دهید.

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم: فاطمه رازی

منبع:

https://www.verywellfamily.com/media-and-teens-body-image-2611245

Top