Top

6 نشانه پنهان اضطراب نوجوانان

1. تغییرات عاطفی  2. تغییرات اجتماعی 3. تغییرات جسمی 4. اختلال خواب 5. عملکرد ضعیف مدرسه 6. حملات هراس

همه نوجوانان گاهاً مقداری اضطراب را تجربه می کنند. اضطراب در واقع یک واکنش طبیعی در برابر استرس است و گاهی اوقات به نوجوانان کمک می کند تا با شرایط پرتنش یا فشار روبرو شوند. برای بسیاری از نوجوانان مواردی مانند سخنرانی در جمع ، امتحانات نهایی ، مسابقات مهم ورزشی یا حتی بیرون رفتن در یک قرار ملاقات می تواند احساس دلهره و ناراحتی ایجاد کند. همچنین ممکن است افزایش ضربان قلب یا تعریق زیاد را تجربه کنند. اینگونه مغز به احساس اضطراب پاسخ می دهد.

بااین حال ، برای برخی از نوجوانان ، اضطراب می تواند فراتر از این علائم معمول باشد و بر دوستی و روابط خانوادگی ، شرکت در فعالیت های فوق برنامه و حتی کارهای مدرسه تأثیر منفی بگذارد. وقتی احساس اضطراب در زندگی عادی روزمره تداخل ایجاد می کند ، باید وجود اختلال اضطرابی را در نظر گرفت. طبق گفته انستیتوی ملی بهداشت روان ، تقریباً 25٪ از افراد 13 تا 18 ساله دارای اختلال اضطراب هستند و کمتر از 6٪ آنها دارای یک اختلال اضطراب شدید هستند.

توجه به اینکه نوجوانان همزمان با رشد خود تغییرات گسترده جسمی و عاطفی را تجربه می کنند ، تشخیص یک اختلال اضطرابی دشوار است. این علائم پنهان اضطراب را در نوجوانان خود تماشا کنید:

تغییرات احساسی: در حالی که برخی از نوجوانان مضطرب، احساس نگرانی فراگیر را ابراز می کنند ، دیگران تغییرات عاطفی ظریف مانند:تحریک پذیری، مشکل در تمرکز، بی قراری، تغییرات اجتماعی و ... .

اضطراب می تواند بر دوستی تأثیر منفی بگذارد: اگر نوجوان شما ناگهان از فعالیت های مورد علاقه خود جلوگیری کرد یا برنامه ریزی با دوستان خود را متوقف کرد، خوب فکر کنید. ممکن است متوجه این موارد در فرزند خود شوید:

پرهیز از تعاملات اجتماعی با دوستان معمول، پرهیز از فعالیتهای فوق برنامه، جداسازی از گروه همسالان، صرف وقت زیاد به تنهایی، تغییرات فیزیکی.

بسیاری از شکایات جسمی که ممکن است با اختلال اضطرابی ایجاد شود، مراقب این شکایات روان تنی شایع باشید:

سردردهای مکرر ، از جمله میگرن، مشکلات دستگاه گوارش، دردهای بدون دلیل، خستگی مفرط، شکایت از عدم احساس خوب و بدون دلیل پزشکی واضح، تغییر در عادات غذایی، اختلال خواب.

خواب: آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند نوجوانان 13 تا 18 سال به طور منظم 8 تا 10 ساعت بخوابند. متخصصان اطفال همچنین توصیه می کنند صفحه های نمایش 30 دقیقه قبل از خواب خاموش شود و همه وسایل الکترونیکی را از اتاق خواب خارج کنید.

تشخیص اینکه خستگی محصول اضطراب است یا یک برنامه شلوغ است ، می تواند مشکل باشد. به این موارد دقت کنید:

مشکل به خواب رفتن، مشکل در خواب ماندن، کابوس های مکرر، احساس شادابی بعد از خواب.

 عملکرد ضعیف مدرسه: با توجه به اینکه اضطراب می تواند از عادات خواب گرفته تا عادات غذایی تا از دست دادن مدرسه به دلیل مسائل جسمی تأثیر بگذارد ، تعجب آور نیست که عملکرد ضعیف تحصیلی نیز می تواند ناشی از اضطراب درمان نشده باشد. مراقب این تغییرات در نوجوان خود باشید:

جهش قابل توجه در نمرات (معمولاً رو به پایین)، تکالیف را بیش از حد معمول به تأخیر می اندازد یا در تمرکز روی آنها مشکل دارد و ... .

علائم حملات هراس: همه نوجوانان مضطرب حملات وحشت را تجربه نمی کنند و برخی از آنها علائم خفیف وحشت را بدون تحمل حمله وحشت کامل تجربه می کنند. علائم زیر در میان افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی شایع است:

ضربان قلب سریع، عرق کردن و لرزیدن، سرگیجه، معده ناراحت، مشکل تنفس، درد قفسه سینه، احساس اینکه دارند می میرند، احساس اینکه "دارند دیوانه می شوند"، بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست و پا.

اگر به نظر می رسد نوجوان شما با اضطرابی که در مدرسه ، دوستی ، روابط خانوادگی یا سایر زمینه های عملکرد روزمره تداخل ایجاد می کند دست و پنجه نرم می کند ، مهم است که به یک فرد متخصص مراجعه نمائید. اضطراب قابل درمان است و بیشتر نوجوانان می توانند یاد بگیرند که اضطراب خود را مدیریت کنند.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

برای ارتباط با روانشناسان مرکز تخصصی روان شناسی آترینا با شماره های 09196510590 - 02122684075 در تماس باشید.

مترجم: پریسا الوندی

منبع:

https://www.psycom.net/hidden-signs-teen-anxiety/

Top