Top

چگونه احساسات شدید را در لحظه مدیریت کنیم

در طول زندگی ممکن است بعضی از وقایع  ، باعث شود که شما بسیار عصبانی و ناراحت شوید و یا احساس شرمندگی عمیقی داشته باشید.

قلب شما سریع بتپد ، کف دست های شما عرق کند، صورت و گوش هایتان قرمز شود و احساس فوق العاده ناخوشایندی در شما به وجود آید .

شما ممکن است دراین لحظات نتوانید احساساتتان را کنترل کنید و یا حتی این مهارت را نیاموخته باشید ، که این ، شرایط را سخت تر میکند . اما خوشبختانه کنترل احساسات ، یک مهارت است که شما می توانید یاد بگیرید

یک ژورنال خلاق DBT چندین استراتژی عملی را برای مدیریت هر احساس شدید در لحظه به اشتراک گذاشته است:

نفس عمیق بکشید:  فقط یک نفس عمیق کشیدن می تواند به شل شدن عضلات کمک کند و هورمون های  به وجود اورنده استرس را که در لحظه به وجود امده از بین ببرد . همچنین باعث میشود اکسیژن بیشتری به مغز شما برسد . و در کل این روش به ما کمک می کند تا بتوانیم به درستی فکر کنیم وانتخاب بهتری داشته باشیم . 

احساس خود را بیان کنید: احساس عصبانیت می کنم، من واقعاً ناامید شدم نگرانم، خجالت می کشم، احساس حقارت و شرمندگی می کنم.

این احساسات را بپذیرید. به خود بگویید هر احساسی که باشد درست است. این احساسات را در صورتی که مطمئن هستید به خود یا شخص دیگری آسیب نمی رساند ، بدون ترس بیان کنید . درموردش صحبت کنید یا بنویسید. 

شما می توانید برای تخلیه احساسات منفی از  کار های مثل  نقاشی کشیدن  ، دویدن ، آواز خواندن ، رقصیدن یا گوش کردن به موسیقی کمک بگیرید .

مراقب خودت باش و بدان در حال حاضربرای آرامش  به چه چیزی نیاز داری: شما ممکن است نیاز به گریه ، پیاده روی ، تماشای یک فیلم و ... داشته باشید. مطمئناً استراتژی خاص به مکان و زمان شما بستگی خواهد داشت ، اما به هر ترتیب ، می توانید چیزی سالم پیدا کنید تا با آن آرامش پیدا کنید.

فکری را که احساسات شدید شما را برانگیخته است شناسایی کنید:  مشخص کنید که دوست دارید با این فکر چه کاری انجام دهید. شما ممکن  تصمیم بگیرید که آن را رها کنید ، یا آن را اصلاح کنید تا دقیق تر باشد. به عنوان مثال ، به جای اینکه مرتباً به خود بگویید ، "این غیر قابل تحمل است" ، می گویید: "وای ، این خیلی سخت است. اما من از پس آن بر می آیم ، "یا" من از آنچه تازه اتفاق افتاده متنفرم! یک دقیقه استراحت می کنم ، آرام می شوم ، و بعد می فهمم که چه کاری باید انجام دهم. "

وقتی احساسات شدیدی را تجربه می کنیم، احساس می کنیم چاره ای جز انفجار نداریم. احساس اجتناب ناپذیری داریم. اما طبق گفته شاب ، "ما قربانی احساسات خود نیستیم." ، به یاد داشته باشید که نقطه شروع ، یک نفس آرام است. و به یاد داشته باشید که هرچه بیشتر تمرین کنید ، این روند آسان تر و طبیعی تر می شود و احساس بهتری خواهید داشت.

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم : پریسا الوندی

منبع :

https://psychcentral.com/blog/how-to-manage-intense-emotions-in-the-moment/

Top