Top

سبک های دلبستگی و هنر خودکنترلی

تحقیقات نشان می دهد با سرکوب افکار منفی ، خودکنترلی کاهش می یابد.

خود کنترلی برای زندگی اجتماعی امری ضروری است و زمینه تعامل سالم با دیگران را فراهم می آورد. اما تلاش برای کنترل خود ؛ انرژی ذهنی لازم برای کنترل انگیزه ها ، افکار منفی و احساسات شما را از بین می برد. محققان روانشناسی این اتلاف انرژی را کاهش منیت می نامند .

دلبستگی ایمن همراه با امکان تأمین نیازهای عاطفی مستقیماً از طریق جستجوی نزدیكی با دیگران است كه در دسترس هستند و به عنوان پایگاه های ایمن عمل می كنند. از طرف دیگر ، سبک های دلبستگی ناایمن یک سازگاری دفاعی است که وقتی پایگاه های امن ناسازگار باشند ، در دسترس نباشند یا کاملاً ترسناک باشند ، ایجاد می شوند. هنگامی که پایگاه های ایمن (به عنوان مثال ، والدین در کودکی یا شریک زندگی عاشقانه در بزرگسالی) به طور ناسازگار پاسخ می دهند (گاهی اوقات گرم و در آغوش گرفتن ، گاهی سرد یا رد کننده) ، افراد سبک دلبستگی مضطرب / مشغول را تجربه می کنند.

 انتهای مخالف طیف ، کسانی که سبک دلبستگی اجتنابی یا طرد کنند احساسات خود را از طریق غیرفعال کردن سیستم دلبستگی خود کنترل می کنند. غیرفعال سازی با حساسیت کم نسبت به نشانه های اجتماعی ، احساسات مبهم و نادیده گرفتن یا سرکوب برداشت های اجتماعی منفی مطابقت دارد. سرکوب افکار و خاطرات ناخواسته یکی از شاخصه های کنار گذاشتن دلبستگی است. .

وقتی تحت فشار روانی قرار می گیریم یا با اطلاعات اجتماعی منفی روبرو می شویم ، افرادی که دلبستگی خود را رد می کنند ، ابتدا سعی می کنند محتوای منفی را نادیده بگیرند و سپس سرکوب کنند. اما به احتمال زیاد آنها نمی توانند این وضعیت را برای مدتی که ذخیره انرژی آنها کاهش می یابد ادامه دهند. سپس ، آنها احتمالاً قادر به کنار آمدن با احساسات منفی ناشی از افکار و خاطرات منفی نیستند. در این مرحله ، فرد ممکن است تلاش کند هر کس که فکر منفی را برانگیزد ، حذف کند. آنها ممکن است به فرار فیزیکی از اتاق یا خانه متوسل شوند. یا ، ممکن است آنها در تلاش برای عقب نشینی یا رفتن فرد خاطی با صدای بلند و پرخاشگر عمل کنند.

انتهای مخالف طیف ، کسانی که سبک دلبستگی مضطرب / مشغول دارند احساسات را سرکوب نمی کنند. در عوض ، آنها به طور فعال در تلاش برای کشف مسائل ، نتیجه گیری یا حل مشکلات درگیر نگرانی می شوند. 

افراد مبتلا به دلبستگی نا ایمن معمولاً می دانند که بیش از حد درگیر نگرانی / نشخوار فکری هستند و ممکن است تمایل نداشته باشند از نظر دیگران روان رنجور به نظر برسند . بنابراین ، آنها ممکن است سعی کنند نگرانی را کنترل کنند. اما این آنقدر انرژی ذهنی را می گیرد که احتمالاً برای مدت طولانی کار نمی کند. و هنگامی که نگرانی از بین می رود ، احتمالاً فرد از نظر ذهنی تخلیه می شود و می تواند فیلتر کلامی خود را از دست بدهد. 

اکنون می دانید که چرا درمانگران می خواهند در مورد کودکی شما صحبت کنند: این شما را قادر می سازد تا با خاطرات منفی خود روبرو شوید و این مطالب را به آگاهی برسانید. وقتی به نقطه ای رسیدید که مجبور نیستید آن را سرکوب کنید ، دیگر نگران یکسری چیزهای نفوذی در آگاهی خود نخواهید بود یا باید از افرادی که افکار را تحریک می کنند فاصله بگیرید. بنابراین به طور خلاصه ، شما قادر خواهید بود روابط خود را حفظ کنید.

برای ارتباط با روانشناسان مرکز تخصصی روان شناسی آترینا با شماره های 09196510590 - 02122684075 در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم: پرستو ثابتی

منبع:

https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-freedom-change/202011/attachment-styles-and-the-art-self-control

Top