Top

رفتار تکانشی نوجوانان چرا اتفاق می افتدچه کاری باید انجام داد

وقتی نوجوانان با یک مسئله ای روبرو می شوند، مغز آنها به آنها می گوید: "فقط دنبالش برو! عالی خواهد شد نگران عواقب آن نباش.

به عبارت علمی تر ، این پیام از سیستم لیمبیک مغز ناشی می شود ، که در دوران نوجوانی دستخوش تغییرات سریع می شود. سیستم لیمبیک مسئول احساسات و پاداش است. جسم مخطط ، منطقه ای در سیستم لیمبیک ، مسئول احساس پاداش است. وقتی اتفاق مثبتی رخ می دهد - مانند تأیید همسالان ، خرید کالای مورد نظر ، کنار گذاشتن کارهای خانه برای معاشرت با دوستان - جسم مخطط یک ماده شیمیایی عصبی به نام دوپامین یا "هورمون شاد" را آزاد می کند.

هر کس سطح مختلفی از دوپامین در مغز خود دارد ، اما در طول سال های نوجوانی ، مواد شیمیایی شاد با سرعت و حجم بسیار بالاتر از هر زمان دیگری آزاد می شود. 

با این وجود این سیل هورمون های شاد ، نوجوانان را به دنبال فعالیت ها و رفتاری نگه می دارد که می تواند به آنها دوپامین بالایی بدهد ، که می تواند تصمیم گیری خوب را کمرنگ کند. بنابراین در سنین نوجوانی رفتار های تکانشی افزایش می یابد.

چگونه رفتارهای تکانشی نوجوانان را مهار کنیم؟

پاداش را بیش از مجازات ارائه دهید.

سعی کنید برای رفتار خوب پاداش بیشتری را ارائه دهید (یا از رفتار بد خودداری کنید) ، به جای اینکه چیزی را به عنوان مجازات یک رفتار در نظر بگیرید.

محدودیت های روشن را زودتر تعیین کنید.

وقتی صحبت از رفتارها یا فعالیت هایی می شود که احساس شدیدی نسبت به آنها دارید ، مرزهای مشخصی تعیین کنید. به نوجوان خود اطلاع دهید که این اقدامات قابل قبول نیست. تأکید بر رفتار خارج از حد محدود ، به نوجوان شما کمک می کند تا عواقب آن را به خاطر بسپارد و ارزش آن را حفظ کرده و مقیاس سود / زیان خود را متعادل نگه دارد.

باور کنید آنها توانایی دارند.

خوشبختانه و شاید تعجب آور باشد ، نوجوانان می توانند در تصمیم گیری مناسب و منطقی بسیار خوب عمل کنند. ارائه چارچوبی برای ارزیابی خود و محیط پیرامون به نوجوان شما کمک می کند تا تصمیمات منطقی تری بگیرد - حتی وقتی از شما دور هستند.

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعات کانون روانشناسی نوجوان آترینا

مترجم: فاطمه رازی

منبع:

https://theswaddle.com/teens-impulsive-behaviour/

Top