Top

ملاحظاتی در باب رفتار ما در مواجهه با اضطراب فرزند

اضطراب در کودکان دلایل متفاوتی میتواند داشته باشد که به چند مورد اشاره خواهیم کرد:

- وراثت (ژنتیک)

- سبک فرزندپروری

- کمال طلبی

- اتفاقی ناراحت کننده (حتی صحنه ای در کارتون)

و البته خود اضطراب میتواند از انواع مختلفی مثل اضطراب اجتماعی، اضطراب جدایی و اضطراب فراگیر باشد. 

علائم اضطراب در کودک و نوجوان گاها متفاوت از بزرگسالان است، "هرگونه تغییر در خلق و خوی" کودک میتواند نشانه ای از اضطراب باشد.

مشکلات خواب (اعم از خوابهای آشفته،  کم خوابی و پرخوابی، مشکل در بخواب رفتن) و همچنین تغییرات تغذیه ای در آنها (بی اشتهایی و پر اشتهایی) نیز میتواند از نشانه های قابل توجه در اضطراب باشند.

تعداد زیادی از کودکان اضطراب خود را با شکایات فیزیکی بیان میکنند، مثل: دل درد، سر درد، مشکلات گوارشی، حالت تهوع یا حتی استفراغ 

گاها دیده شده مراجع با شکایت علائم افسردگی مراجعه کردند و بعد از ارزیابی متوجه علائم اضطرابی در کودک شده ایم، بنابراین کمک از متخصص میتواند منجر به رسیدن به راه حل سریع و مطمئن تری باشد.

زمانی که فرزند ما دچار اضطراب شد، اولین قدم "همدلی کردن" است. توجه به این نکته که متوجه شود ما احساسش را درک کردیم. 

حواسمان باشد مسخره نکنیم ، سرزنش نکنیم ، قضاوت نکنیم، حتی اون احساس را کوچک جلوه ندهیم،  اگر در مواجهه با اضطراب فرزندم جملاتی مثل "این که چیزی نیست"، "این که ترس نداره" "یعنی تو از این موضوع ناراحتی " بکار گیریم، کودک در احساستش دچار سردرگمی خواهد شد و دیگر مطمئن نیست که چه احساسی را  تجربه میکند.

در کنار همدلی با حفظ قانون "درک کردن بدون شرط" (یعنی قضاوت و سرزنش ممنوع) میبایست از فرزندمان بخواهیم  صحبت کند، افکاری که در ذهنش با خودش می گوید را به زبان بیاورد ، این اطمینان رو به او بدهیم که تحت هر شرایطی کنارش هستیم و تنهایش نمیگذاریم و باهم مشکلی که باعث ناراحتی شده را حل می کنیم.

از طرفی کودکانی که دچار اضطراب هستند باید سه تکنیک را بلد باشند: 1) تکنیک آرام سازی ، 2)تکنیک تنفس شکمی و 3)تکنیک تصویرسازی ذهنی 

  به کودک کمک کنیم تا این سه تکنیک را انجام دهد تا کمی اضطرابش کاهش پیدا کند سپس یاد بدهیم اگر در "شرایط اضطرابی" ما حضور نداشتیم خودش بتواند خودش را آرام کند.

و در آخر باید بدانیم که درمان مناسب برای اضطراب در هر کودکی متفاوت است. درمان ها بر اساس سن ، ویژگیهای شخصیتی افراد ، شرایط ، نوع و حتی شدت اضطراب متفاوت است.

توجه داشته باشید که بهترین فرد متخصص روانشناس کودک است که میتواند دلیل اضطراب را شناسایی و بهترین روش درمانی را برای کودک در نظر بگیرد.

دکتر الناز صالحی پور - روانشناس نوجوان

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعه و تحقیق کانون روانشناسی نوجوان آترینا

به سفارش مجموعه مدارس ایران زمین

به تاریخ 22 اردیبهشت 1400

Top