Top

واقعا تاب آوری یعنی چه؟

قبل از هرچیز ببینیم تاب آوری یعنی چه ؟

تاب‌آوری روانی (Resilience) مهارتی‌ست که به فرد کمک میکند تا در شرایط بحرانی و دشوار منعطف باشد و در مقابل تنش های زندگی سلامت روان خود راحفظ کند.

به زبانی دیگر، فردی که تاب‌آوری دارد در مواجهه با مشکلات مدیریت بیشتری بر هیجانات و احساسات خود خواهد داشت و در راستای آن با آرامش بیشتری بحران را مدیریت میکند.

این خصیصه در هر فرد متفاوت از دیگری بروز میکند،بنابراين نمیتوان افراد را با يکديگر مقايسه کرد، اما خبر خوب اینست که این مهارت اکتسابی است و میتوانیم به فرزندانمان آموزش دهیم و یا در خودمان تقویتش کنیم.


عوامل موثر بر این مهارت علاوه بر خانواده، جامعه و ارتباطات فرد میباشد، شکست ها، ناکامی ها، پیروزی ها و موفقیت ها باعث پرورش این مهارت در کودک و نوجوان میشود، به همین دلیل است که فرزندان خانواده های کمال‌گرا که اجازه هیچ خطایی را به فرزندشون نمیدهند عموما تاب‌آوری کمتری دارند و یا خانواده‌های کنترل‌گر که تمام مسئولیت های فرزندشان رو شخصا بر عهده میگیرند، کودک یا نوجوان را از واقعیت زندگی دور میکنند.

برای تاب‌آور بود لازم است علاوه بر شناخت خود و تسلط بر هیجانات و توانمندی های خویش، مهارتهای حل مسئله،  مهارتهای ارتباطی و اجتماعی ، مدیریت بحران و البته مهارت تصمیم گیری را بخوبی بیاموزیم.

با مرکز تخصصی روان شناسی آترینا در تماس باشید و با شرکت در کارگاه های ویژه نوجوانان (آموزش مهارتهای زندگی بر اساس متد 4H) و کارگاه های ویژه والدین نوجوان (فرزندپروری نوجوان و ..) ، از دیدن تغییرات مثبت لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09196510590 و 02122684075  در تماس باشید.

تهیه شده در دپارتمان مطالعه و تحقیق کانون روانشناسی نوجوان آترینا
دکتر الناز صالحی پور - روانشناس نوجوان
8 خرداد 1400
به سفارش مجموعه مدارس ایران زمین

Top